Start je dit schooljaar als zorgcoördinator of leerlingenbegeleider en wil je je hierin verdiepen? Dan is deze vorming iets voor jou. Hoe kan je een goede brede basiszorg uitbouwen op school? Wat zegt het decreet leerlingenbegeleiding en hoe kan je dit met alle leerkrachten krachtig en betekenisvol implementeren? We nemen je mee in de wereld van zorg op school.
Een leerling met een IAC verslag van het CLB kan onderwijs volgen in het buitengewoon onderwijs of het gewoon onderwijs. Een IAC is een curriculum waarbij leerdoelen op maat van de leerling worden geformuleerd. OVSG ontwikkelde materialen om scholen en academies te ondersteunen bij het opstarten van een IAC.
Het decreet op leerlingenbegeleiding is van toepassing op het basis-, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding. Het decreet regelt de manier waarop CLB’s leerlingen begeleiden binnen vier specifieke domeinen: onderwijsloopbaan, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg. Daarnaast bepaalt de regelgeving de rol die het CLB en de school hierin opnemen. De regie ligt in handen van de school.
Welke kaders ondersteunen je om het beleid op leerlingenbegeleiding te ontwikkelen, implementeren en evalueren? Bekijk ook het praktijkvoorbeeld van GBS De Vlindertuin.
Vandaag is het de Dag van de CLB-medewerker. Een beroep dat ook stilaan als een knelpuntberoep wordt beschouwd. In het onderwijs hebben we niet alleen te weinig leraren, ook het personeelstekort in de CLB’s doet alle alarmbellen afgaan. Op deze dag van de CLB-medewerker vragen we dan ook aandacht voor de werkomstandigheden van de CLB-medewerker en lanceren we verschillende voorstellen om het beroep opnieuw aantrekkelijk(er) te maken.
Leraren in het DKO krijgen soms te maken met leerlingen die zich niet goed in hun vel voelen. De leerlingen ervaren psychische of sociale moeilijkheden. Tijdens een interactief webinar geeft een pedagogisch begeleider CLB antwoord op al jouw vragen.
Binnenklasdifferentiatie, een krachtige leeromgeving en leren leren leiden tot een optimaler leren van de leerling en een bevordering van het leerproces. OVSG ontwikkelde voor elk van deze aspecten bouwstenen die scholen hierbij ondersteunen.
Deze leidraad ondersteunt scholen om aan succesvolle onderwijsloopbaanbegeleiding te doen.
Deze krachtlijnen inspireren schoolteams om een krachtig beleid rond onderwijsloopbaanbegeleiding op te zetten. Als school werk je hiermee aan verschillende kwaliteitsverwachtingen van het Referentiekader voor OnderwijsKwaliteit.
Gedurende de hele onderwijsloopbaan wordt er van kinderen en jongeren verwacht dat ze kiezen. Hoe begeleid je leerlingen op deze scharniermomenten of bij hun studiekeuze? Hoe maak je de overstap gemakkelijker? Op deze pagina willen we jou daarmee helpen.
Handelingsgericht werken maakt effectief onderwijs en effectieve leerlingenbegeleiding concreet, zodat onderwijsprofessionals beter met overeenkomsten en verschillen tussen leerlingen kunnen omgaan. Werk je handelingsgericht, dan focus je op succeservaringen voor alle leerlingen in de academie.
Hieronder vind je een overzicht van mogelijke redelijke aanpassingen die leraren in elk domein kunnen aanbieden aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en bij uitbreiding aan alle leerlingen die hier baat bij hebben.