Sinds deze week leggen alle vijfjarige kleuters de Koalatest af. Deze test moet duidelijk maken of een kind nood heeft aan extra taalondersteuning of niet.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Wat kan jij doen als leraar om sterke lezers te maken van jouw leerlingen?
Nu je de twaalf kenmerken voor sterk leesonderwijs in de vingers hebt, duiken we in een bad van sterke didactiek en rijke teksten.
Je volgde de basissessie thematiseren. In de klas zet je al in op sterke thema’s gelinkt aan socio-culturele praktijken. Je wilt dat thema nog meer verdiepen door in te zetten op talige interactie en de koppeling te maken met rijke teksten.
Spelend en ontdekkend leren, vormt de rode draad in de kleuterschool. Ontdek hoe je met sterke thema’s, samen met je kleuters, spelenderwijs de ‘echte’ wereld ontdekt.
Werken met relevante thema’s en inzetten op ontluikende geletterdheid staat in deze opleiding centraal. Om aan een krachtige leeromgeving te werken pas je deze vuistregels toe: zorg voor een rijk aanbod, sta model, ga in interactie met je kleuters en bied betekenisvolle impulsen en activiteiten aan. We leren jou hoe je dit doet in je dagelijkse klaspraktijk.
Werken met relevante thema’s en inzetten op ontluikende geletterdheid staat in deze opleiding centraal. Om aan een krachtige leeromgeving te werken pas je deze vuistregels toe: zorg voor een rijk aanbod, sta model, ga in interactie met je kleuters en bied betekenisvolle impulsen en activiteiten aan. We leren jou hoe je dit doet in je dagelijkse klaspraktijk.
Begrijpend lezen is geen geïsoleerd vak binnen onze leergebieden. Met de methodiek DENK maak je een verbinding tussen authentiek boekmateriaal, rijke teksten, taal en ik en de wereld.
Maak van jouw klas een taalrijke en motiverende leeromgeving door boeken écht te gebruiken in jouw lessen!
Maak van jouw klas een taalrijke en motiverende leeromgeving door boeken écht te gebruiken in jouw lessen!
In deze keynote door Helena Taelman verkennen we samen met haar de zes bouwstenen van een effectief taaltraject in het kleuteronderwijs.
Mediawijsheid, een vlotte communicatie, financieel-economische zelfredzaamheid, een kritische onderzoekshouding, cijfervertrouwdheid en schemavaardigheid, … – stuk voor stuk voorwaarden om zelfstandig in de samenleving te kunnen functioneren. In de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs vertrekt basisgeletterdheid dan ook vanuit de dagelijkse context.