De permanente ondersteuningscel (POC-OVSG) ondersteunt de drie stedelijke centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) die aangesloten zijn bij OVSG. Deze ondersteuning bestaat uit een vraag- en aanbodgestuurde werking. Dit wil zeggen dat zowel directie, coördinatoren als CLB-medewerkers bij ons terecht kunnen voor inhoudelijke, beleidsmatige en praktische vragen.
Hoe pak je moeilijk gedrag aan op jouw school? Wil je jouw inzichten delen met jouw collega’s en hen ondersteunen/coachen bij de aanpak van moeilijk gedrag? Dan is dit inspirerende vormingstraject iets voor jou!
BrusselHoe pak je moeilijk gedrag aan op jouw secundaire school? Wil je jouw inzichten delen met jouw collega’s en hen ondersteunen/coachen bij de aanpak van moeilijk gedrag? Dat is dit inspirerende vormingstraject iets voor jou!
BrusselLeerlingen kunnen het leerkrachten soms echt moeilijk maken. Doen ze moeilijk of hebben ze het moeilijk? Je leert sterk inzetten op de brede basiszorg om zoveel mogelijk gedragsproblemen op school te voorkomen. De focus ligt op preventie.
Je zet als school al enorm in op de brede basiszorg en je merkt dat je nood hebt aan tools om om te gaan met leerlingen in de verhoogde zorg.
Door het krappe aantal leraren doen meer schoolbesturen en directies een beroep op zij-instromers of kandidaten die hun onderwijsdiploma nog gaan behalen. Dit webinar zoomt in op gedrag en communicatie.
Je zet als school al enorm in op de brede basiszorg, maar je voelt dat je nood hebt aan tools om om te gaan met kleuters in de verhoogde zorg.
Hoe ga je om met de vulkaan, de brokkenmaker en de bijtende tijger? Probleemgedrag bij kleuters kan je voorkomen met een preventieve aanpak op school en in de klas. In deze sessie reflecteer je over jouw klas- en schoolpraktijk en krijg je tips om het aanbod in de brede basiszorg te versterken.
Omgaan met moeilijk gedrag vraagt een specifieke kijk en communicatiestijl van alle betrokkenen. Soms val je vanuit een gevoel van onmacht terug op ‘oude’ systemen zoals straf en belonen. Vanuit wetenschappelijk onderzoek en praktijkvoorbeelden blijkt echter dat werken aan moeilijk gedrag betere resultaten behaalt bij alle betrokkenen, als je het doet vanuit de praktijk van ‘geweldloos verzet’.
Een netwerkmoment voor buitengewone scholen (zowel basis als secundair) met open agenda.
Professioneel in gesprek gaan met kinderen: hoe pak je dat aan? Piet Vandebriel neemt jou mee in het verhaal.
We willen dat onze leerlingen actieve burgers worden, die kunnen dialogeren maar ook luisteren naar anderen. Die durven opkomen voor zichzelf én voor anderen. Die discussiëren over politiek en die standpunten durven innemen maar die hun eigen kijk en ook die van anderen willen en durven in vraag stellen. De principes van actief pluralisme gelden als leidraad om in de klas respectvol in gesprek te gaan.