Door de oorlog in het Midden-Oosten en de aanslag in Brussel krijgen leerkrachten vandaag heel wat op hun bord. Leerlingen stellen zich maatschappelijke en geopolitieke vragen. Ze zijn angstig of ze reageren fel op de leerkracht of op andere leerlingen. Hoe ga je daar mee om?
Leerlingen verschillen nogal wat van elkaar. Met binnenklasdifferentiatie zorg je ervoor dat elke leerling maximale leerkansen krijgt, binnen de brede basiszorg.
Effectieve feedback geven, is een essentieel onderdeel van evalueren in het onderwijs. Het versterkt het groeiproces bij het leren en is daarom van groot belang. Je leert jouw feedback gericht gebruiken om zo het denken en het leren van je leerlingen te stimuleren.
Levenslang leren is essentieel als je bij wilt blijven in de snel veranderende informatiemaatschappij. Daarom leren we onze leerlingen van jongs af aan om hun leerproces zelf in handen te nemen. Wij moeten hen dus ‘leren leren’. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan!
Effectieve feedback geven, is een essentieel onderdeel van evalueren in het onderwijs. Het versterkt het groeiproces bij het leren en is daarom van groot belang. Je leert jouw feedback gericht gebruiken om zo het denken en het leren van je leerlingen te stimuleren.
Leerlingen met leer- en ontwikkelingsstoornissen (dyslexie, dyspraxie, autisme, ADHD…) volgen jouw lessen muziek. Welke maatregelen neem je en welke tools zijn effectief om jou en hen hierbij te ondersteunen? Kom het ontdekken in onze smaakmaker!
Christophe Busch en Maarten De Waele bieden een helder kader over polarisering en geven concrete tips voor je klas.
Hoe ga je als leerkracht Woordkunst-drama om met leerlingen die het Nederlands nog niet goed beheersen? Wat hebben zij nodig om toch tot kunstbeleving en expressie te komen?
Steeds meer academies maken werk van een beleid op leerlingenbegeleiding. De uitbouw hiervan vraagt echter dat academies bewust inzetten op ouderbetrokkenheid en werk maken van een goede samenwerking tussen de ouders en de academie. Maar wat houdt een goed ouder-school partnerschap in? Wat zijn de voorwaarden? En hoe werkt dat bij jou in de academie? Waar staat jouw academie nu en waar wil je naartoe? Hoe begin je hier aan?
Dit contactmoment is een informeel overleg waarbij leraren leren met en van elkaar. De pedagogisch begeleider modereert het gesprek.
Dit online en interactief contactmoment is een informeel overleg waarbij leraren leren met en van elkaar. De pedagogisch begeleider modereert het gesprek.
Dit online en interactief contactmoment is een informeel overleg waarbij leraren leren met en van elkaar. De pedagogisch begeleider modereert het gesprek.