Als je het woord innovatie hoort, denk je al snel aan baanbrekende technologieën en hoogtechnologische apparatuur. Maar er is nog een andere benadering, waarbij de focus ligt op sociale partnerschappen en samenwerking. CVO De Verdieping in Heusden-Zolder omarmt deze aanpak ten volle.
In het riante gebouw naast de mijnschacht van Heusden-Zolder werken directeur Jurgen Mijten en coördinator technische opleidingen en doelgroepenverantwoordelijke Joris Quintens als een geoliede tandem samen met hun team aan hun innovatief onderwijsproject. Jaarlijks leiden ze 3.000 tot 4.000 cursisten op. De focus ligt op technische en digitale opleidingen, van bouwtechnieken tot horeca en van informatica tot fotografie.
Wat betekent innovatie voor jullie?
Jurgen Mijten: “Toen ik te rade ging bij de collega’s, was het antwoord duidelijk. Wij werken competentiegericht, persoonlijk, versterkend en explorerend. Dat is voor ons innovatie, nog meer dan het werken in een eigentijdse lesinfrastructuur. Het gebouw is onze schil, maar de ziel zijn de mensen die het waarmaken.”
Waar ligt dan het verschil met het doorsnee CVO in Vlaanderen?
Jurgen Mijten: “Wij meten een geslaagd traject minder af aan een cijfer, dan wel aan de mate waarin een cursist erin is geslaagd zijn persoonlijke leerdoel te bereiken. De vraag is bij ons eenvoudig: heeft de cursist deze competenties behaald of niet? We richten ons sterk op lager opgeleide doel- en kansengroepen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daar zijn we uniek in.”
Joris Quintens: “Dat klopt. Ik ben een brugfiguur tussen het centrum en heel wat externe partners en ik neem ook de sociale economie op mij. We proberen de moeilijk te bereiken doelgroepen mee te nemen in ons verhaal.”
Jurgen Mijten: “Wij zijn het enige CVO met een door de VDAB-erkende duale opleiding. Dat komt niet vanzelf. We zetten soms in op kleine partnerschappen die later uitmonden in prachtige projecten. Door iedereen - onze medewerkers, cursisten en beleidspersoneel - ruimte te geven om buiten de muren partnerschappen aan te gaan, kunnen we ook mensen binnen onze gebouwen krijgen.”
Kan je hier een voorbeeld van geven?
Joris Quintens: “Een lokale partner signaleerde dat jongeren de ruimte kregen om een eigen lokaal in te richten, maar voor de inrichting misten zij de juiste partner. Er werd naar ons gekeken en wij hebben deze kans gegrepen. Ik ging twee avonden langs. Met onze apparatuur en knowhow brachten we de bar in orde. Dat brengt ons op zich niks op want we moeten er tijd insteken, maar de jongeren kennen ons daardoor wel als een centrum waarmee je kunt samenwerken.”
Jurgen Mijten: “Meer nog. Ondertussen hebben we een opleiding mechanica - bromfietsen. Jonge gasten die anders op straat rondhangen, volgen 2,5 dagen in de week overdag een opleiding. Op één schooljaar behalen zij, vaak voor de allereerste keer, een certificaat van een opleiding. Dat bereiken we alleen maar dankzij onze partnerschappen en goede naam.”
Het CVO gaat duidelijk verder dan de cijfers.
Jurgen Mijten: “Dat klopt. Voor ons is dàt innovatie en dat wordt aangewakkerd door ons bestuur. Over de gemeentegrenzen heen gaan we partnerschappen aan. Denk aan de samenwerking met de asielcentra in de provincie of rond de renovatie van het kasteel van Heers. Door die partnerschappen wordt Heusden-Zolder over de gemeentegrenzen heen een referentie.”
Joris Quintens: “Nu vragen andere CVO’s of organisaties ons om samen na te denken over hoe we moeilijk bereikbare doelgroepen kunnen bereiken. Dan weet je dat je een belangrijke partner bent aan tafel.”
Maar dat kost tijd?
Joris Quintens: “Dat klopt. De visie van de school is dat je mag uitvliegen: de ogen openen naar de omgeving en meerwaarde creëren. Dat vult de agenda goed en soms levert dat niets op, maar soms wel.”
Jurgen Mijten: “We hebben niet voor niets ‘vernieuwing’ in onze visie staan. We zijn een kleine speler, maar daardoor ook zeer wendbaar. We kunnen onze aanpak steeds vernieuwen en actualiseren. Noem ons dus gerust groots in de kleinheid.”
Hoe zorg je er dan voor dat er toch voldoende focus blijft?
Jurgen Mijten: “Door goed af te lijnen. We laten ook soms dingen schieten want je kunt niet overal op ingaan. Uitvliegen mag en moet, maar binnen de vooraf bepaalde richting. We werken complementair met andere CVO’s. Als de centra dichtbij elkaar liggen, werken we samen. Zo delen we de kosten en de baten.”
Joris Quintens: “Door deze positie hebben we nooit het karakter van een grote bedreigende partner. Zo werken we samen met het Centrum voor Basiseducatie Ligo in Tongeren. We zouden elkaar kunnen beconcurreren, maar we kiezen ervoor om samen met hen de schildersopleiding te geven. Ligo zette zich in voor de taaleducatie waarin zij de experts zijn, wij bieden het technische luik. Resultaat? Zes cursisten van de tien konden aan de slag op de arbeidsmarkt. “
Kunnen jullie in één zin samenvatten wat innovatie voor jullie is?
Joris Quintens: “Innovatie is voor mij buiten het keurslijf van het onderwijs durven gaan om nieuwe opportuniteiten te exploreren. Het gaat om het zoeken naar kansen van informeel leren die automatisch leiden naar formeel leren.”
Jurgen Mijten: “Daar sluit ik mij bij aan. Voor mij is innovatie de missing link trachten te zijn tussen de doelstelling van een cursist en het bereiken van deze doelstelling. Als je hierbij de logische partner wordt om een levensechte leercontext te creëren, dan ben je écht innovatief bezig.”