Als juf in het vijfde leerjaar in GBS De Horizon Snaaskerke merkte Maaike dat het leesniveau al een tijdje daalde. Het was dus tijd voor een nieuwe aanpak, die door de vorming Leerkracht Leeskracht van OVSG in een stroomversnelling terecht kwam, en vandaag bekroond door de verkiezing tot Beste Boekenjuf. Proficiat!
“We merkten dat het leesniveau daalde. Net als de leesmotivatie. En er ging een erbarmelijk aantal leerlingen naar de bib in hun vrije tijd. We gaan dit aanpakken, dachten we,” vertelt Maaike. Door de Leerkracht Leeskracht bij OVSG kwamen de goede bedoelingen in een stroomversnelling terecht. Het hielp om inhoudelijke prioriteiten te stellen en die in actiepunten om te zetten. Met brede projecten wil de school nu voornamelijk begrijpend lezen een boost geven. Leesmotivatie hangt ermee samen, maar beleidsmatig hopen ze vooral vooruitgang te zien bij dat begrijpend lezen. Via bladwijzers in de agenda en een duidelijkere rapportering verbeterde de communicatie naar ouders. “In mijn klas zoek ik naar balans en integratie. Een voorleesfragment kan de basis vormen voor een woordpakket. En een boek over infografieken is geknipt om medianen en gemiddelden aan te kaarten. Zo komt lezen elke dag aan bod.”
De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en dagelijkse inzet aan de dag leggen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas binnen een sterk leesbeleid op school. Uit de resultaten van het internationale PIRLS-onderzoek 2021 blijkt dat Vlaamse leerlingen uit het 4de leerjaar van het lager onderwijs sterk achteruitgaan in begrijpend lezen. De actie Beste Boekenjuf/meester zet voor de dertiende keer leerkrachten die hun schouders zetten onder een leesbevorderende aanpak in de schijnwerpers.