17/12/2024

Leerling kiest tutor

De leerling centraal’ is in Campos in Turnhout geen holle slogan. Met een sterk uitgebouwd systeem van tutoring, leerlingenbegeleiding en zorgcoördinatie, kent deze warme school een uitzonderlijk lage ongekwalificeerde uitstroom. De leerlingen kiezen er zelf hun tutor. Vertrouwen is de sleutel.

Twee leerlingen zitten aan een bank en krijgen ondersteuning van een leraar.
Doordat de leerlingen zelf hun tutor kiezen, is er echt een klik en groot vertrouwen.

De secundaire school Campos in Turnhout profileert zich als school voor sport en ondernemen. Ze bieden richtingen aan in alle finaliteiten voor ongeveer 600 leerlingen. Al 30 jaar lang kunnen leerlingen er zelf een tutor kiezen. De school ging hiervoor de mosterd halen in Engeland. De tutor is eerste aanspreekpunt voor de leerling, voor de ouders, voor collega-leerkrachten, voor leerlingenbegeleiding en voor het beleidsteam. 

Directeur Greet Willems heeft het nooit anders geweten. In de derde week van het schooljaar kunnen alle leerlingen zelf hun tutor kiezen uit de klasleerkrachten. Dat is een basisprincipe. Op dat moment weten ze al met wie het kan klikken. Ze maken een top drie en daaruit krijgen ze een tutor toegewezen. Deze persoon heeft een volledig zicht op de leerling. Het is een beetje te vergelijken met een Sidekick Sam (project voor welbevinden bij leerlingen red.). Elke leerkracht in onze school is tutor van ongeveer tien leerlingen. Voor de leraren maakt dit deel uit van de instellingsgebonden opdrachten.” 

Zorgcoördinator Kris Marsboom is zelf jarenlang tutor geweest voor hij zorgcoördinator werd. Die opvolging door de tutor is heel breed: dat kan gaan over socio-emotionele zaken, over resultaten, over pestgedrag of over studieplanning. Alle vragen die een leerling kan hebben, komen eerst bij de tutor. Als het niet lukt, dan kan de tutor doorverwijzen naar leerlingenbegeleiding, zorg of CLB. De taken van de tutor evolueren volgens de graad. In de eerste graad is dat eerder sturend: we maken leerlingen wegwijs in een secundaire school en we ondersteunen bij het maken van een week- of proefwerkenplanning. In de tweede en derde graad ligt het initiatief bij de leerlingen zelf. Omdat het vaak meerdere leerjaren dezelfde tutor is, ontstaat er een hechte vertrouwensband. Niet elke leerling heeft die ondersteuning nodig, maar wie dat wenst, kan altijd terecht.” 

Netwerk van zorg en begeleiding

Betekent dit meer werk voor de leerkrachten? Greet en Kris wijzen erop dat het grote verschil met andere scholen is dat de klastitularis in deze school vooral een administratieve en organisatorische rol heeft. Het is dus een andere manier van werken en die zit ingebed in de schoolcultuur. Met 85 leerkrachten nemen ze samen verantwoordelijkheid op voor de leerlingen. De klastitularis zit de klassenraad voor maar het is de tutor die de rapportcommentaren schrijft. De tutor kan best veel invloed hebben op het attest. Net omdat die het proces van de leerling zo goed kent, kan bv. een C-attest alsnog een B-attest worden. Nieuwe leerkrachten worden door de aanvangsbegeleiding meteen meegenomen in deze manier van werken. Belangrijk is de nauwe samenwerking met de zorgcoördinatie en de leerlingenbegeleiding. Kris legt uit hoe dat werkt: Elke tutor heeft tien leerlingen, we hebben vier leerlingenbegeleiders, georganiseerd per graad of domein en dan ben ik er als zorgcoördinator. Ongeveer een derde van de leerlingen heeft een zorgdossier. Eén keer per week zitten we samen met de leerlingenbegeleiders en het CLB. Dan bespreken we de cases, dat schommelt wekelijks rond de 20 à 25 leerlingen.” 

(Lees verder onder foto)

Directie Turnhout
Zorgcoördinator Kris Marsboom en directeur Greet Willems. Oud-leerlingen vragen of we nog altijd met tutors werken als ze zelf hun kinderen komen inschrijven.”

Wanneer mag ik mijn tutor kiezen?

Hoe ervaren de leerlingen dit en wat is het effect? Greet: Soms vragen onze leerlingen al in de tweede week van september wanneer ze hun tutor mogen kiezen. Omdat ze zelf kiezen, is het vertrouwen groot. Oud-leerlingen die hun kinderen naar onze school sturen, vragen of we nog werken met tutoring. Ze vertellen soms dat de tutor hen echt door een moeilijke periode heen getrokken heeft.”

Deze school heeft een zeer lage ongekwalificeerde uitstroom in vergelijking met scholen met gelijkaardige profielen. Ze merken ook dat ze leerlingen die uit andere scholen overkomen, vaak opnieuw aan boord krijgen. Als de klik er is tussen tutor en leerling, slagen we erin om te voorkomen dat die leerling afhaakt.”

Samen verantwoordelijk in een warme school

Daarnaast neemt Campos deel aan het traject Warme scholen van Warm Vlaanderen. Het doel is om de veerkracht van jongeren te verhogen en te werken aan hun welbevinden om zo de studieresultaten te verbeteren. Een warme school wil elke leerling mee hebben en elke leerling zin in leren geven. Greet vertelt: In dat traject werken we met klasteams van zeven tot acht leerkrachten die verantwoordelijk zijn voor vier klasgroepen. De leerkrachten hebben daar zelf eigenaarschap van, ze ontdekken welke noden er bij de leerlingen zijn en ze maken afspraken als team, bv. over het meebrengen van sportmateriaal. De leerlingen op hun beurt voelen dat er een groep van leerkrachten voor hen staat en dat die met elkaar communiceren. Die onderlinge communicatie maakt een groot verschil. Vorig schooljaar zijn we gestart met twee proeftuinen en vanaf dit schooljaar doen we dit met alle klassen. We voelen nu al een groot verschil.”

Kris vult aan: Ook dit wordt door de leraren positief ervaren. We zien een aantal teams heel goed werken, bij andere moet dat nog groeien, maar de meesten zien er zelf de voordelen van in. Samen met de tutoring is dit opnieuw een manier om de motivatie van onze leerlingen hoog te houden en in vertrouwen aan hun talenten te werken zodat ze gekwalificeerd uitstromen.”

www​.war​me​scho​len​.net