Basisscholen zijn volop bezig met de implementatie van Leer Lokaal. Dat is ook zo in GIBO Driehoek in Brasschaat. Beleidsondersteuner Barbara Bellinkx vertelt hoe Leer Lokaal een werkinstrument is om de leergebieden stap voor stap te vernieuwen. Met een kerngroep van zes collega’s trekken ze het traject.
In het najaar volgden zo’n 11 200 directies en leerkrachten een kick-off over Leer Lokaal van OVSG. Het team van GIBO Driehoek was op de afspraak. Door een nieuwe directie en een aanstelling tot beleidsondersteuner kennen ze een nieuwe dynamiek. Leer Lokaal kwam net op tijd voor het team.
Barbara Bellinkx: “Wij volgden de kick-off eind september en het was voor ons meteen duidelijk dat we onze wereldoriëntatie wilden aanpakken. Dat was absoluut aan vernieuwing toe. We werken hiervoor zonder methode, onze enige leidraad is het leerplan. Een echt werkinstrument dus. We wilden hier met het hele team zo snel mogelijk en zo goed mogelijk mee werken. Het is de bedoeling om op de ervaring die we nu opdoen met Ik en de wereld voort te bouwen als we de volgende leergebieden aanpakken. We wilden er voor het hele team een positief en motiverend traject van maken waarbij iedereen actief meewerkt.”
Barbara Bellinkx: “Toen ik op de kick-offs over het spiraalcurriculum hoorde, dacht ik meteen terug aan mijn lerarenopleiding. Ik kreeg les van docent Jos Tielemans die hier een boek over schreef. Voor mij was dat een herkenningsmoment en ik ging me er helemaal terug in verdiepen. Zeker als je geen methode hebt, is zo’n spiraalcurriculum heel belangrijk.”
Na de kick-offs moesten alle leerkrachten het materiaal en de leerlijnen leren kennen. Eerst kwamen de praktische vragen. Hoe werk je met de online tool? Hoe vind je thema’s en leerlijnen terug? Niet alle leerkrachten zijn even handig met het digitale. Dat bleek dus best een uitdaging. De kerngroep heeft de digitale drempel weggenomen door een kliklink op de Sharepoint van de school te plaatsen. Daarna organiseerden ze oefenmomentjes waarbij de collega’s thema’s online moesten opzoeken. Op een personeelsvergadering in november werd tijd uitgetrokken om Ik en de wereld te verkennen. “We deden een ludieke kahoot-quiz om te zien wat we nog onthouden hadden. Dat was leuk om te doen. Daarna deden we een zoekspel waarbij iedereen zo snel mogelijk bij een bepaald thema (bv. veiligheid, verzorging van brandwonden, …) de doelstelling moest vinden. Ook dat werkte goed. We ontdekten dat bepaalde thema’s onder verschillende doelstellingen passen. Dat is de rijkdom van het platform. Het is niet één kamer, maar een heel huis. In de slaapkamer kan een stoel staan en in de eetkamer ook. Het is heel belangrijk dat mensen er een positief gevoel aan overhouden en dat was echt het geval.”
In de kerngroep ontstond het idee om een bordspel te ontwikkelen met de 8 domeinen van Ik en de wereld. Per leerjaar kregen de leerkrachten kleurkaartjes om aan te geven welke thema’s ze altijd uitwerken en waar ze in projecten aan werken. Zo zagen ze in een oogopslag welke domeinen aan bod komen in de verschillende leerjaren en waar nog hiaten zitten. Het resultaat was een inventarisatie per leerjaar.
Voor elk leerjaar werd een overzicht gemaakt en alle leerkrachten moesten de koppeling maken tussen de thema’s voor hun fase en de doelstellingen. Dat pakten ze aan in januari. Sommige leerkrachten hadden er alle vertrouwen in, de leerkrachten van de derde graad schoten in paniek. Dat was nergens voor nodig, want ze hebben sterk uitgewerkte thema’s. Toen alles nog eens helemaal werd uitgeplozen, bleek dat er een groot gewicht ligt op de derde graad. Je kan dus doelen laten adopteren door een andere fase, ze clusteren via een project of bereiken via een ander domein. Leer Lokaal stimuleert immers geïntegreerd werken. Zo bleek dat bepaalde doelen bv. in Frans of in wiskunde zitten. Daar vloeide vervolgens een concrete todo-lijst uit voort die op een pedagogische studiedag verder is uitgewerkt.
Na de doelenlijst op schoolniveau worden de doelen nu uitgewerkt op klas- en lesniveau. De school heeft eind dit schooljaar een jaarplanning klaar voor Ik en de wereld in 24-25. En op precies dezelfde manier willen ze wiskunde aanpakken: eerst verkennen en onderzoeken op schoolniveau en dan uitwerken op klasniveau.
Directie, beleidsondersteuner en kernteam kijken met een positief gevoel terug op het proces. Barbara Bellinkx: “Voor mij was het prioritair dat het hele team mee zou zijn. En dat is gelukt, sommigen gingen wat sneller dan anderen, maar iedereen is nu mee. Ik wilde ook zorgen voor die collega’s voor wie het digitale wat moeilijk is. En vooral: iedereen heeft echt mee gedacht.”
Vanaf schooljaar 23-24 starten de gemeentelijke en stedelijke basisscholen met het nieuwe leerplan Leer Lokaal. Met dit leerplan zetten we het gemeentelijk e…
Deze week maakte minister Weyts bekend dat de ontwikkelcommissies de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs nog moeten aanpassen. Ondertussen blijkt hoe langer …