25/03/2024

GIBO Mariaburg leert lokaal in gloednieuw STEAM-lokaal

Innovatie koppelen aan de kracht van lokaal onderwijs? Dat doen ze met veel gedrevenheid in GIBO Mariaburg in Brasschaat. Ze openden begin dit jaar een STEAM-lokaal dat is uitgerust met een rijk aanbod aan technisch en IT-materiaal. Zowel de kleuters als de lagereschoolkinderen en hun leerkrachten komen er graag naartoe.

Kinderen spelen met houten tools in een klaslokaal op een blauwe vloer.
Het is een luxe en een plezier voor het team dat ze naar het goed uitgeruste STEAM-lokaal kunnen trekken en ook de kinderen zijn er dol op.

Directeur Ann Leyssens en beleidsmedewerker Olga Verschueren zijn de trekkers van het project. Ze volgden heel wat workshops en gingen op schoolbezoek in het kader van het vormingstraject Expeditie O. Ze schreven zich ook in op een internationaal Erasmus+ project. Vooral in de Nederlandse openbare scholen van Delft deden ze inspiratie op over e-leren en technieklabs. De testschool in Delft had van haar bestuur 80 000 euro gekregen om materiaal uit te proberen en daaruit te concluderen wat werkt en wat niet werkt. Van dat onderzoek door de Nederlandse collega’s kon het team van Brasschaat dankbaar gebruik maken. Zo kwamen we bijvoorbeeld te weten dat VR-brillen geen goede investering zijn, want je gebruikt dat één keer en daarna niet meer”, vertelt Olga. 

Van refter …

En hoe kwamen ze aan de ruimte en de middelen? Ann Leyssens: In de coronaperiode maakten we geen gebruik van de refter, de kinderen aten in de klas. Later bleken leerkrachten dat een gezellige en rustige formule te vinden. Die grote ruimte kwam dus vrij. Olga stelde voor om deze ruimte te gebruiken om te werken aan grotere projecten. En zo ontstond het idee om een STEAM-lokaal te creëren. Om materiaal te kunnen aankopen, zijn we twee jaar zuinig omgesprongen met onze werkingsmiddelen zodat we konden investeren in techniekmaterialen. We hebben een werkgroep ICT en innovatie die op zoek gaat naar geschikt materiaal. Verder hebben we veel te danken aan de sponsoring van lokale ondernemingen. Dat zijn bedrijven van (voormalige) ouders uit de techniekbranche. Zij hebben ons gloednieuw materiaal cadeau gedaan en we mogen altijd bij hen komen aankloppen. Denk maar aan lijmpistolen of boormachines. Dat is echt het lokale aspect dat we volop benutten. Er zijn ouders die expertise hebben in hout of in 3D-printing en die aan de kinderen workshops komen geven. Ook de technische dienst van Brasschaat heeft ons goed geholpen.”

… naar future classroom

Een bezoek aan de STEAM-ruimte toont meteen hoe enthousiast en deskundig deze leerlingen zijn. Een jongetje programmeert een bewegende robot met micro.bit en legt vlot uit hoe hij dat doet. Andere leerlingen maken 3D-constructies, en er is een grote kast met beitels, scharen, soldeerbouten, schroevendraaiers en boren, honderd paar werkhandschoenen en veiligheidsbrillen. Leerlingen kunnen koken in een volledig uitgeruste keuken, zelf zonnepanelen maken, knutselen met lego of een filmpje opnemen met een greenscreen. Ook het presenteren is belangrijk. De mogelijkheden zijn eindeloos. En om alles ordelijk te houden en verantwoordelijkheid te delen, is er een rooster dat aangeeft wie wanneer opruimt.

Het is een luxe en een plezier voor het team dat ze naar het goed uitgeruste STEAM-lokaal kunnen trekken en ook de kinderen zijn er dol op. Vroeger was het een opgave voor leerkrachten om alle materiaal bij elkaar te zoeken voordat ze aan een techniekles konden beginnen. Nu is alles ter plekke. We werkten voor de indeling volgens de principes van de future classroom’ met zes verschillende zones waarin je op verschillende manieren kunt werken en presenteren: investigate, interact, develop, create, exchange en present”, vertelt Olga. Dat is overzichtelijk en handig. Via Smartschool kunnen leerkrachten de verschillende zones reserveren. Er kunnen 50 kinderen tegelijk in het lokaal werken, elk met hun eigen talent: creatief, cognitief of technisch. En de lagereschoolkinderen helpen de kleuters, ze werken echt samen. Ook dat is mooi om te zien.”

Over het nieuwe leerplan van OVSG, Leer Lokaal, waren ze in Mariaburg bijzonder opgetogen. Ann Leyssens: In de vorige leerplannen was geen aandacht voor digitale geletterdheid en dus moesten we op zoek naar leerlijnen in Nederland. We vonden het dan ook geweldig om te zien dat Leer Lokaal dit wél aanbiedt. We beantwoorden nu al voor 90% aan de leerlijn digitale geletterdheid van Leer Lokaal. We zijn een leerlijn aan het opbouwen vanaf de kleuterschool. We willen ons eigen handboek schrijven met als leidraad een boek uit Nederland, het Maakboek.”

Wat je doet, begrijp je

Niet alleen door de samenwerking met lokale ondernemers staat dit project midden in de samenleving. De kinderen buigen zich over actuele thema’s uit hun leefwereld, zoals bijvoorbeeld het Oosterweelproject van Antwerpen.

Ann Leyssens: Onze kinderen staan regelmatig in de file met hun ouders op weg naar Antwerpen. Daarom deden we mee aan een project van de Oosterweelverbinding. De kinderen gingen zelf een overkapping ontwerpen en ze moesten rekening houden met de opdracht van Lantis. Daar kwam schaalberekening bij kijken, maar ook creativiteit en oplossingsgericht denken. De leerlingen onderzochten welke bruggen er zijn in de wereld en welke ontwerpen de meeste draagkracht hebben. Ze maakten berekeningen en werkten hun voorstel uit op een creatieve manier. Je ziet dat verschillende domein aan bod komen. Ook dat is Leer Lokaal: Oosterweel is hier vlakbij en dat maakt het levensecht. Dat past ook bij onze slogan wat je doet, begrijp je’. De overkapping is nu geen abstract gegeven meer voor de leerlingen, ze maakten er zélf een maquette voor.”

Verdiep je verder