03/10/2024

GBS Hoegaarden helemaal klaar voor Leer Lokaal dankzij traject leerplancoach

Vorig schooljaar lanceerde OVSG het nieuwe leerplan Leer Lokaal voor het basisonderwijs. Meteen ook het startschot van een verkenningsjaar voor de scholen. Hoe krijg je dit als school allemaal gebolwerkt? Voor directeur Kristof Vancaudenberg was de keuze voor leerplancoaches een uitstekende beslissing.

Leerplancoaches Liza Claesen en Chantal Serron zitten aan een ronde tafel aan hun laptop.
Leerplancoaches Liza Claesen en Chantal Serron: Het traject ondersteunde ons om het team in beweging te krijgen en iedereen erbij te betrekken.”

Chantal Serron (kleuterleerkracht) en Liza Claesen (leerkracht derde leerjaar) van GBS Hoegaarden volgden samen met 234 andere leraren uit heel Vlaanderen het functietraject leerplancoach. Allemaal leraren die mee trekker zijn van het implementatieproces en die hun collega’s willen ondersteunen en inspireren. 

Kristof Vancaudenberg: Tijdens de voorbereidingssessies over Leer Lokaal werd duidelijk dat er veel op ons afkwam. Door te werken met een leerplancoach was dit niet nog een taak erbij voor de directeur. Voor deze nieuwe rol ging ik binnen mijn team op zoek naar mensen die pedagogisch sterk zijn, die goed in het team liggen en die assertief genoeg zijn om met weerstand om te gaan. Als directeur kan je geen expert zijn in alles. Ik ben een perfectionist en ik kan de dingen moeilijk uit handen geven, maar ik was er gerust in dat dit goed zou komen. En zo was het: ik had vooraf niet kunnen inschatten welke positieve impact hun werk zou hebben.” 

Liza Claesen: Toen Kristof me vroeg om leerplancoach te worden, schrok ik. Chantal en ik voelden ons allebei onzeker en we wisten niet wat er van een leerplancoach verwacht werd. Daarom wilden we ons graag laten ondersteunen. De sessies van het traject hebben erg geholpen. We kregen een helder plan van aanpak en de nodige handvatten. Het was ook sterk om dit samen met een collega van het kleuterteam te kunnen doen. We hebben enorm veel geleerd van elkaar. Zonder het traject hadden we het waarschijnlijk anders aangepakt.” 

Speelse aanpak

Kristof Vancaudenberg: We besloten dat het leergebied wiskunde als eerste aandacht zou krijgen. Eind november organiseerden we een pedagogische studiedag over wiskunde, begeleid door OVSG. Onze pedagogisch adviseur Kathleen Heymans kent het team en begeleidt ook de leerplancoaches. ” 

Chantal Serron: Wekelijks werden we twee uur vrij geroosterd, maar vanaf dit schooljaar zal ons overleg tweewekelijks plaatsvinden. Altijd met een duidelijke agenda, zodat we doelgericht kunnen werken. Tijdens elke personeelsvergadering komt Leer Lokaal ter sprake. Samen nadenken en praten is effectief. Begrijpt iedereen wat een doel inhoudt, of wordt het door sommigen anders geïnterpreteerd? Hoe kunnen we dit doel in een activiteit gieten? Dat leidde tot veel aha-momenten. Tijdens deze vergaderingen brachten we de oefeningen uit de opleiding in de praktijk.” 

Kristof Vancaudenberg: De leerplancoaches brachten de leraren op een speelse manier samen, bijvoorbeeld met een wandeling en een quiz over visie. Zo wisten ze ook de minder enthousiaste leerkrachten te betrekken bij Leer Lokaal.” 

Chantal Serron: Voor de wandeling hadden we het team in groepjes verdeeld en een route uitgestippeld. Onderweg kregen de groepen verschillende vragen uit het curriculum. Al wandelend konden ze hierover overleggen en belangrijke kernwoorden noteren. Die hebben we verzameld en omgezet in een schooleigen visie.” 

Liza Claesen: Om onze visie te toetsen, organiseerden we een quiz waarin we de vragen op een andere manier hadden geformuleerd. Het was een spannend moment: zouden de antwoorden overeenkomen? De grote meerderheid was akkoord! Dit gaf veel voldoening en het leverde veel positieve reacties op. Het zat er boenk op!” 

Zin in volgende leergebied 

Kristof Vancaudenberg: We hadden onszelf twee jaar gegeven, maar we kunnen wiskunde nu al afronden, wat we niet hadden verwacht. Het volgende leergebied dat we aanpakken, is Nederlands. Hoewel dat een grotere uitdaging is, heeft het team er zin in. In het lager onderwijs bestaat al langer frustratie over de huidige taalmethode. Het team staat te popelen om die kritisch onder de loep te nemen en doelgerichter te gaan werken.” 

Chantal Serron: Als team zijn we dichter naar elkaar toe gegroeid, we kregen meer waardering voor elkaar. Alles begint bij de kleuterleerkrachten en in het lager bouwen we daarop voort. We delen hetzelfde doel. Om dit doel te bereiken, is afstemming noodzakelijk.” 

Liza Claesen: We zochten vooral naar ondersteuning om het team in beweging te krijgen en iedereen hierbij te betrekken. Het functietraject heeft ons dat gegeven. Als leerplancoach ben je het aanspreekpunt voor collega’s. Het is dan ook belangrijk om zelf rust uit te stralen.”