Begrijpend lezen is geen geïsoleerd vak binnen onze leergebieden. Met de methodiek DENK! maak je verbinding tussen authentiek boekmateriaal, rijke teksten, taal en ‘Ik en de wereld’.
In deze opleiding maak je uitgebreid kennis met de inhouden van de methodiek DENK!
Bied een actueel en sterk boekenaanbod aan in je klas. Kom los van losse teksten uit de handleiding en werk geïntegreerd aan leesonderwijs binnen de verschillende leergebieden. Op basis van jouw zelfgekozen onderzoeksvraag daag je je leerlingen uit om kennis op te doen in authentiek boekmateriaal. Leerlingen verruimen zo hun kennis over de leergebieden heen.
In de KennisMetersles zet je leestijd op het uurrooster, laat je de leerlingen leeskilometers maken, praten over onderzoeksvragen en werken met een leesmaatje. Tijdens de SamenLezenles herlees je een rijke tekst meermaals en maak je gebruik van leesstrategieën. Hierop bouwen we verder met de SamenSchrijvenles. Een DENK!-thema ronden we af door de onderzoeksvraag te beantwoorden. Deze aanpak wordt ondersteund door een sterke brede monitoring.
Binnen DENK! komen de vaardigheden lezen, schrijven en spreken geïntegreerd aan bod. Ze worden deze ondersteund door de kennis uit wereldoriëntatie. DENK! is een evidence based methodiek van dr. A.A.M.Houtveen.
De wetenschappelijk onderbouwde en praktische publicatie DENK! Leer ze groeien in leesbegrip (uitgeverij Politeia) maakt deel uit van de inschrijving voor dit traject.
Leraren tweede en derde graad, zorgleraren en zorgcoördinatoren
Je werkt concreet met behulp van de DENK!-methodiek en de sessies bouwen inhoudelijk op.
Je leert heel wat boekmateriaal kennen waarbij we de verbinding maken met andere leergebieden (Nederlands, Ik en de wereld, Kunst en cultuur en Gezondheid).
Sessie 1
Tijdens deze vorming leer je:
Sessie 2
Tijdens deze vorming leer je:
Sessie 3
De aanpak is sterk opgebouwd en maakt een mooie match met de visie en aanpak van LeerLokaal. Er is sterk ingezet op de verweving van Nederlands en Ik en de wereld.
Ik haal hieruit dat ik meer tijd wil nemen om samen met de klas in de diepte te werken met een tekst (en niet snel-snel zoveel mogelijk info vergaren).
Dit kan echt een antwoord zijn op PIRLS … en zoveel meer! Kritisch leren omgaan met informatie, opzoeken in echte boeken, kennis en woordenschat opbouwen over een onderwerp en diep lezen. Krachtig! Ik ga er graag mee aan de slag!
Titel | Locatie en lesgever | Datum en uren |
---|---|---|
Titel Sessie 1 |
Locatie en lesgever
Huis Madou
Sarah Beyens, Iene Bocken |
Datum en uren
maandag 9 december 2024
09:00 - 16:00 |
Titel Sessie 2 |
Locatie en lesgever
Huis Madou
Sarah Beyens, Iene Bocken |
Datum en uren
donderdag 20 februari 2025
09:00 - 16:00 |
Titel Sessie 3 |
Locatie en lesgever
Huis Madou
Sarah Beyens, Iene Bocken |
Datum en uren
maandag 5 mei 2025
09:00 - 16:00 |
Type | Tarief |
---|---|
Type Leden | Tarief 440 (inclusief boek) |
Type Niet-leden | Tarief 484 (inclusief boek) |
FBLEZ B2 1000