Christophe Busch en Maarten De Waele bieden een helder kader over polarisering en geven concrete tips voor je klas.
Israël versus Palestina, klimaatopwarming, oorlog in Oekraïne, verkiezingen in het vooruitzicht …
Polarisering is niet weg te denken uit het nieuws en uit onze samenleving. Verschillende meningen zijn welkom, maar soms gaan leerlingen over de schreef en wordt het gesprek in je klas toxisch. Hoe ga je daarmee om? Hoe zet je in op verbinding en hoe leer je leerlingen op een respectvolle manier in gesprek gaan?
Onze sprekers bieden een helder kader en geven concrete tips voor in jouw klas.
Christophe Busch is criminoloog en master in de Holocaust en genocidestudies. Hij was tot eind 2019 algemeen directeur van Kazerne Dossin. Vandaag leidt hij het Hannah Arendt Instituut voor burgerschap, stedelijkheid en diversiteit.
Hij maakt duidelijk dat polarisatie bij een democratie hoort. In een samenleving waar de complexiteit en diversiteit toeneemt is het niet abnormaal dat er fricties zijn. Hoe pak je dat als leraar aan?
In zijn bijdrage toont hij ook hoe polarisering tot stand komt. Hij reikt methodes aan om democratische polarisatie te cultiveren en toxische polarisatie te counteren.
Maarten De Waele is projectmedewerker preventie gewelddadige radicalisering & polarisering bij de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).
Hij geeft aan dat de school er niet alleen voor staat. Lokaal kan je immers samenwerken met het CLB of met gemeentelijke diensten, bv. binnen een LIVC-R, een multidisciplinair casusoverleg dat opgericht wordt in een gemeente of een groep samenwerkende gemeenten. Hij geeft ook concrete gesprekstips.
Deze webinar staat open voor leraren, schoolleiders, zorgcoördinatoren, lerarenopleiders, schoolbesturen, ondersteuners,.… uit alle onderwijsniveaus.
Ook de medewerkers en coördinatoren uit CLB’s en Leersteuncentra zijn van harte welkom.
Een webinar van 2 uur via Teams