Inclusief onderwijs begint in een inclusief gebouw. Hoe zorg je ervoor dat je gebouw toegankelijk is voor alle gebruikers? Wat zijn goede voorbeelden uit de praktijk? In een webinar van twee uur koppelen we onderzoek aan een voorbeeld uit de prakijk.
Prof. dr. Ann Heylighen van de KULeuven is co-voorzitter van onderzoeksgroep Research[x]Design. Ze licht het wetenschappelijk onderzoek toe over hoe een ruimte ontworpen wordt en hoe gebruikers die ervaren, met daarbij specifieke aandacht voor hun lichaams- en neurodiversiteit. Ze geeft aan wat de mogelijkheden zijn en waarmee je vanaf het ontwerp rekening moet houden in functie van inclusief gebruik.
In Zwevegem hebben ze hier ervaring mee. Op de Kappaertsite worden schoolgebouwen voor buitengewoon onderwijs, het deeltijds kunstonderwijs en vakantiekampen gecombineerd. Het ontwerpteam deed een beroep op Research[x]Design en besteedt veel aandacht aan kinderen met autisme, wat zich vertaalt in het zorgvuldige ontwerp van klassen, gangen en een prikkelarme buitenruimte. Daarnaast hebben de ontwerpers oog voor het samenleven van de drie gebruikers op de site en creëren ze mogelijkheden tot ontmoeting en interactie. Schepen Isabelle Degezelle vertelt waarom de gemeente hiervoor koos en hoe het proces verloopt.
Heb je bouwplannen of wil je nadenken over inclusie en hoe je gebouw daarop in te richten? Volg dan zeker dit webinar
Directies van alle onderwijsniveaus, schepenen en medewerkers van de gemeente.