Kleuteronderwijs Lager onderwijs Secundair onderwijs Leersteuncentrum

Sterk van start binnen leerlingenbegeleiding

Start je dit schooljaar als zorgcoördinator of leerlingenbegeleider en wil je je hierin verdiepen? Dan is deze vorming iets voor jou. 

Hoe kan je een goede brede basiszorg uitbouwen op school? Wat zegt het decreet leerlingenbegeleiding en hoe kan je dit met alle leerkrachten krachtig en betekenisvol implementeren? 

We nemen je mee in de wereld van zorg op school.

Deze activiteit is afgelopen.

Over de opleiding

Dit vormingstraject bestaat uit drie modules:

  1. Beleid op leerlingenbegeleiding: je maakt kennis met de regelgeving en welke materialen en werkvormen je hanteert om het zorgbeleid mee uit te bouwen, te verbeteren en op te volgen.
  2. Ontdek de kracht van de decretale partners: de hechte samenwerking tussen school, CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding) en PBD (Pedagogische Begeleidingsdienst).
  3. Het Rad voor Kansenbevordering: helpt je als schoolteam een kwalitatieve analyse te maken van het huidige (kans)armoedebeleid of gelijke onderwijskansenbeleid.

Voor wie

  • Startende zorgcoördinatoren (basisonderwijs) 
  • Startende leerlingenbegeleiders (secundair onderwijs)
  • Startende leerondersteuners

Indeling groepen

  • De 1e groep, startdatum 23 september 2024, richt zich tot BaO.
  • De 2e groep, startdatum 14 november 2024, richt zich tot BaO en SO.

Programma

Module 1 - Het beleid op leerlingenbegeleiding 

  • de specifieke taken van een leerlingenbegeleider kennen (functiebeschrijving);
  • hoe je verbindende en zorgzame gesprekken voert met ouders, kinderen, leerkrachten en externen; 
  • het decreet leerlingenbegeleiding verkennen en de essentie wordt hierbij in de focus geplaatst; 
  • werkvormen kennen om op je school leerlingenbegeleiding verder uit te bouwen.

Module 2 - De decretale partners

  • deze module biedt niet alleen diepgaand inzicht in de decretale partners maar legt ook de nadruk op het creëren van een cultuur van samenwerking binnen en buiten de schoolmuren. 
  • je werkt samen aan een gezamenlijke visie voor het welzijn en de groei van elke leerling.

Module 3 - Het Rad van Kansenbevordering 

  • het onderscheid maken tussen (kans)armoede en kansenbevordering.
  • (kans)armoede omvat financiële, generatie-, culturele, en taalarmoede.
  • kansenbevordering is een positieve benadering die het team uitdaagt om extra kansen te bieden aan deze leerlingen. Samen gaan we reflecteren binnen de volgende vier domeinen: 
  1. beleid: hoe houdt het beleid rekening met (kans)armoede?
  2. pedagogisch-didactisch handelen: hoe vormt het pedagogisch-didactisch handelen zich met aandacht voor deze leerlingen? 
  3. mindset: welke grondhouding neemt het team aan tegenover leerlingen in (kans)armoede?
  4. partners: met welke partners kan de school/​academie samenwerken voor kansenbevordering.

Praktisch

2 modules: Huis Madou Brussel
1 module: webinar

Heb je een vraag?

Jamila Armard
02 506 50 99

Verdiep je verder