Ben je net gestart als ICT-coördinator, of begin je binnenkort? Dankzij dit traject ga je sterk van start.
Als ICT-coördinator speel je een cruciale maar complexe rol in het ICT-beleid op je school. Je wordt geconfronteerd met tal van uitdagingen, binnen een beperkt aantal uren.
In dit nascholingstraject reflecteer je over de taken die je opneemt. Je krijgt handvatten om deze taken gestructureerd uit te voeren. Je leert materialen, technieken en methodieken kennen om het ICT-beleid samen met het schoolteam uit te bouwen.
Je krijgt de aanzet tot het uitwerken van jouw schooleigen visie op het gebruik van ICT zodat je vervolgens het pad verder kan uitstippelen om deze visie met je collega’s concreet uit te werken.
De beginnende pedagogisch ICT-coördinator uit het basisonderwijs.
Zeer interessant en een mooie houvast voor een beginnende ICT-coördinator!
Sessie 1: taak ICT-coördinator en het leerplan digitale competenties
Wat wordt van de ICT-coördinator verwacht?
Je leert de regelgeving kennen en vertaalt dit naar je eigen praktijk. Je krijgt tips en tricks om de eindtermen en het leerplan doelgericht in de klaspraktijk in te zetten.
Sessie 2: module coaching
Je versterkt je coachingsvaardigheden om in gesprek te gaan met jouw collega’s. Zo bouw je aan een constructieve cultuur binnen het team. Je leert het ‘coachingspentagram’ gebruiken door vragen te stellen en te reflecteren.
Je creëert randvoorwaarden die nodig zijn voor een goed gesprek.
Je gaat met tools aan de slag die inzicht geven.
Deze sessie volg je op een zelfgekozen moment op één van de data die hier helemaal onderaan vermeld staan. Duid jouw keuze aan bij inschrijving.
Sessie 3: beleidsplan ICT
Elk schoolteam moet kunnen aantonen dat ze met een eigen planning de eindtermen ICT tot in de klas brengt.
Je krijgt een heldere en werkbare tool om aan deze verwachting te voldoen en om de eigen ICT-werking te verankeren.
Sessie 4: Computationeel denken en blended leren
Computationeel denken, of‘leren denken als een computer’ is een onderdeel van de 21ste-eeuwse vaardigheden. Coderen en programmeren zijn een middel daartoe. In deze module leer je dit aanpakken in jouw klas en op school.
Daarnaast ontdek je meer over blended leren, over face-to-face en digitaal leren. Je komt tot een‘blended’ didactisch model dat de sterktes van de beide combineert.
Sessie 5: Mediawijsheid en e-veiligheid
In onze huidige, digitale maatschappij wordt verwacht dat we aandacht besteden aan verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met media en informatie.
Maar wat betekent dit precies en hoe brengen we dit in de praktijk? Door concrete tips en voorbeelden kom jij tot een overzicht van acties die de school kan ondernemen om met het team én met de leerlingen op een goede manier met devices, privacy, regelgeving, cyberpesten, … om te gaan.
Sessie 6: evalueren met ICT en goede praktijken delen
Je maakt kennis met methodieken om ICT-competenties te evalueren en te rapporteren. Daarnaast krijg je tips om leerlingen te evalueren met behulp van ICT.
We eindigen het traject met het delen van mooie voorbeelden, waardoor je maximaal leert van én met elkaar.
Traject bestaande uit:
6 sessies waarvan 4 in Huis Madou en 2 digitale via Teams