Voeren van een geïntegreerd kwaliteitsvol beleid op leerlingenbegeleiding
Leerlingenbegeleiding is een kernactiviteit voor scholen. Het voeren van een beleid over leerlingenbegeleiding is ook decretaal bepaald en is sinds schooljaar 2021-2022 een erkenningsvoorwaarde.
Kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding bevordert de totale ontwikkeling van alle leerlingen, verhoogt hun welbevinden, voorkomt vroegtijdig schoolverlaten en creëert meer gelijke onderwijskansen.
Een geïntegreerd beleid op leerlingbegeleiding over de vier domeinen is afgestemd op het pedagogisch project van de school en vertaalt zich in de klaspraktijk van de leraar. Leerlingenbegeleiding staat niet los van het onderwijs op school maar maakt er integraal deel van uit. Bij de ontwikkeling van het beleid op leerlingenbegeleiding houdt de school rekening met de noden van de leerlingenpopulatie en de schoolse context.
Leerlingenbegeleiding wordt gestructureerd vanuit het zorgcontinuüm. Om leerlingen kwaliteitsvol onderwijs te bieden, vertrekt de school van een verankerde basiszorg en biedt waar nodig verhoogde zorg. Er zijn dus heel wat aspecten die je in beschouwing moet nemen als je de leerlingenbegeleiding in zijn totaliteit wil uitwerken. Tijdens dit seminarie zetten we jou op weg naar een geïntegreerd beleid op leerlingbegeleiding.
1. Een datagedreven beleid voeren
2. Leerlingenbegeleiding effectief organiseren
3. Ondersteuning van leraren
4. Beleid op leerlingenbegeleiding in de praktijk
5. Casusintervisie
Seminarie met overnachting in Blankenberge