Met de jaarlijkse Onderwijsspiegel brengt de Onderwijsinspectie de kwaliteit van het onderwijs in beeld. Ook in dit rapport duikt opnieuw het aspect ‘vertrouwen’ op.
Walentina Cools, algemeen directeur OVSG: “John Hattie bracht in kaart wat werkt en niet werkt op school. Wat heeft het meeste effect? Leerkrachten die samenwerken, een gezamenlijk doel hebben en die geloven dat ze het verschil kunnen maken voor hun leerlingen. Precies aan dat geloof in eigen kunnen en vertrouwen moeten we werken. Leerkrachten zijn professionals, zij weten wat werkt in de klas. Door de snel op elkaar volgende veranderingen en gigantische maatschappelijke verwachtingen verliezen ze het vertrouwen. We willen er alles aan doen om dat te herstellen. Het is de basis van kwaliteit.”
Veel van de aanbevelingen van de inspectie staan ook op de verlanglijst van onze scholen en besturen en in het Memorandum 2024 van OVSG.
De inspectie stelt vast dat academies voor deeltijds kunstonderwijs werk maken van de ondersteuning van leerlingen met zorgnoden, maar dat ze botsen op een aantal hindernissen. Dat stemt overeen met wat we vragen in ons Memorandum 2024: omkadering voor leerlingenbegeleiding en een betere doorstroming van informatie tussen het leerplichtonderwijs en de academie.