29/06/2023

Leescoaches staan klaar om PIRLS-grafiek te keren

Om de trend van dalende PIRLS-resultaten voor lezen te keren, besteedde OVSG de voorbije jaren veel aandacht aan lezen. Dat de combinatie van vorming en begeleiding in een traject samen met de school tot resultaat leidt, blijkt uit effectmetingen. Meer tijd en mankracht zijn echter essentieel om effecten op grote schaal te zien.

De PIRLS-peilingen zijn afgenomen in 2021. In de afgelopen twee jaar hebben onze begeleiders en onze scholen niet stilgezeten. In 2020 gingen we van start met het traject Leerkracht-Leeskracht, een tweejarig professionaliseringstraject voor basisscholen dat werk maakte van duurzaam leesonderwijs én aantoonbaar effect op de resultaten van de leerlingen. 

Maaike Verstraete, juf in het vijfde leerjaar in GBS Snaaskerke en onlangs verkozen tot Beste Boekenjuf, getuigt: We merkten dat het leesniveau daalde, net als de leesmotivatie. En er ging een erbarmelijk aantal leerlingen naar de bib in hun vrije tijd. We gaan dit aanpakken, dachten we. Door het traject Leerkracht Leeskracht van OVSG kwamen de goede bedoelingen in een stroomversnelling terecht. Het hielp om inhoudelijke prioriteiten te stellen en die in actiepunten om te zetten.” 

Meer tijd en mankracht 

Vandaag biedt OVSG een heel gamma aan begeleiding en vorming aan, van begrijpend luisteren in de kleuterklas tot de LIST-methode voor begrijpend lezen en vorming voor leescoaches in het lager onderwijs. 

Walentina Cools, algemeen directeur OVSG: Op termijn zijn we ervan overtuigd dat onze leraren de trend kunnen en zullen keren. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is wel dat er voldoende mensen op de klasvloer beschikbaar zijn. Uiteraard leerkrachten, maar ook pedagogisch adviseurs. Vandaag beschikken we over één voltijdse adviseur per 700 leerkrachten. Nochtans weten we dat vorming en begeleiding van leerkrachten werkt om de onderwijskwaliteit op te tillen.” 

Ik vond het een super interessante bijscholing en vind het jammer dat het afgelopen is. Ik neem heel wat leuke werkvormen, boekentips, informatie, ideetjes en jullie enthousiasme mee.”
Deelnemer functietraject Leescoach