25/04/2025

Industrie en onderwijspartners slaan handen in elkaar voor sterkere praktijkopleidingen

Op vraag van minister van Onderwijs Zuhal Demir slaan de Vlaamse industrie en de onderwijsnetten en -koepels de handen in elkaar voor sterkere onderwijsrichtingen in de arbeidsmarktgerichte en dubbele finaliteit, het vroegere beroeps- en technisch onderwijs. Binnen het Vlaams industrieforum vroeg minister Demir de onderwijs- en industriepartners om de brug tussen bedrijven en scholen te verstevigen. Met concrete acties willen ze nu inspelen op de groeiende nood aan technisch en praktisch geschoold talent.

Het plan omvat diverse initiatieven om de aansluiting tussen onderwijs en industrie te verbeteren. Zowel bedrijven als onderwijsverstrekkers komen met concrete engagementen. Enkele voorbeelden uit de meer dan 20 doelstellingen en engagementen: 

  • Delen van topinfrastructuur: met gedeelde moderne ateliers en lesmateriaal van scholen, opleidingscentra én bedrijven zorgen we voor een leeromgeving en topinfrastructuur die aansluit bij de realiteit van de arbeidsmarkt. 
  • Het curriculum en de leerplannen worden vanuit een sterk partnerschap tussen sectoren en onderwijsverstrekkers ingevuld. Via een gefaseerde aanpak ontwikkelen we het curriculum; zo komen de verwachtingen en de ambities van de industrie en het onderwijs op een evenwichtige manier tot op de klasvloer. 
  • Professionalisering van leerkrachten: er wordt sterker ingezet op de professionalisering van praktijkleerkrachten op zowel vakinhoudelijk als vakdidactisch vlak. Sectoren en onderwijsverstrekkers versterken elkaar daarin. 
  • Aangepaste trajecten voor leerlingen met risico op schooluitval. 
  • Inzet op verschillende vormen van werkplekleren: meer leerlingen krijgen de kans om praktijkervaring op te doen in bedrijven. Daarvoor zetten de partners verschillende vormen van werkplekleren in, van bedrijfsbezoeken over delen van infrastructuur en lessen door gastleerkrachten naar stages en duaal leren. We bekijken voor welke opleiding welke samenwerkingsvorm relevant is.

Engagement van onderwijsverstrekkers en industriepartners

Met dit actieplan neemt ieder zijn rol op, en bieden we leerlingen in praktijkgerichte opleidingen de beste voorbereiding op een boeiende loopbaan.Tezelfdertijd maken we de opleidingen aantrekkelijk voor de toekomstige generaties”, zeggen onderwijsverstrekkers Katholiek Onderwijs Vlaanderen, OVSG, GO!, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen, en OKO. Zo zetten we samen onze schouders onder kwaliteitsvol praktijkgericht onderwijs.”

Bedrijven hebben de komende jaren enorm veel nieuw talent nodig. We willen niet alleen de instroom van jongeren vergroten naar beloftevolle richtingen waarin enorm veel werk te vinden is, maar ook bijdragen aan een innovatieve en sterke Vlaamse economie. Onze bedrijven gaan daarin nog meer hun engagement opnemen en zo het verschil maken. Dit is de start van een langdurig partnerschap, we zullen structureel in overleg blijven gaan en onze plannen en acties bijsturen waar nodig”, aldus industriepartners Agoria Vlaanderen, essenscia Vlaanderen (chemie & life sciences), Fedustria (textiel, hout- & meubel), Fevia Vlaanderen (voeding & dranken) en VOKA

De industrie- en onderwijspartners vragen de minister van Onderwijs nu om rond de vijf thema’s in het plan toekomstig beleid uit te stippelen. 

Het plan is uitgewerkt door, voor de industrie: Agoria Vlaanderen, Essenscia , Fedustria, Fevia en VOKA en voor onderwijs: Katholiek Onderwijs Vlaanderen, OVSG, GO! en OKO.