Interactief afstandsonderwijs in het deeltijds kunstonderwijs

In het deeltijds kunstonderwijs vormt contactonderwijs het uitgangspunt. Het is de kern van het artistieke leerproces. De leerling en de leerkracht bevinden zich daarbij in dezelfde fysieke leeromgeving. 

Voor bepaalde klasgroepen wordt synchroon interactief afstandsonderwijs mogelijk binnen relevante opleidingen. Via een kwaliteitskader wordt de kwaliteit van de opleiding verzekerd.

Voor wie?

Interactief afstandsonderwijs is enkel mogelijk voor klasgroepen van een vak in opleidingen van:

  • de derde graad
  • de vierde graad 
  • een kortlopende studierichting
  • enkel in muziek: volwassenen in de tweede graad

Op welke manier?

Het gaat om synchroon interactief afstandsonderwijs. De leeractiviteiten worden via digitale media plaatsonafhankelijk georganiseerd en dit tijdens de openingsuren van de academie. Er moet synchrone interactie zijn tussen de leerling en de leerkracht. Het afstandsonderwijs is dus niet tijdsonafhankelijk. De leraar en de leerlingen zijn tijdens de schooltijd op hetzelfde moment online aanwezig door bijvoorbeeld gebruik te maken van videovergadersoftware.

De leerlingen moeten de mogelijkheid hebben om het afstandsonderwijs te volgen in een vestigingsplaats van de academie.

De regels rond aan- en afwezigheden van leerlingen blijven onverkort van toepassing op het interactief afstandsonderwijs.

Mogelijk voor een volledig vak?

Neen. Interactief afstandsonderwijs is enkel mogelijk voor een gedeelte van een vak.
De academie bepaalt op basis van haar artistiek-pedagogische visie de verhouding tussen leeractiviteiten die via interactief afstandsonderwijs plaatsvinden en contactonderwijs dat fysiek in de academie plaatsvindt. De keuze om een vak volledig via interactief afstandsonderwijs te organiseren is daarbij uitgesloten. 

Mogelijk voor een individuele leerling?

Interactief afstandsonderwijs is in principe enkel mogelijk voor klasgroepen.

Een academie kan voor een individuele leerling die om een gewettigde reden afwezig was, wel een remediërende leeractiviteit organiseren via interactief afstandsonderwijs.

Wat zijn de voorwaarden?

Om interactief afstandsonderwijs aan te bieden, moet de academie aan de volgende voorwaarden voldoen:

  1. De academie maakt een analyse van de beginsituatie, met minstens aandacht voor de beschikbaarheid en kennis van de benodigde ICT-materialen en ICT-competenties, voor de leerling en de leerkracht.
  2. Bij de inschrijving informeert de academie de leerling (en ouders) over het interactieve afstandsonderwijs.
  3. De academie moet een jaarplanning hebben die blijk geeft van een pedagogisch onderbouwd evenwicht tussen leeractiviteiten via contactonderwijs in de academie en interactief afstandsonderwijs. De jaarplanning wordt op de eerste lesdag van het schooljaar aan de leerlingen in kwestie bezorgd.
  4. De participatiekansen van de leerlingen moeten gewaarborgd blijven. De leerling moet altijd de mogelijkheid krijgen om het interactieve afstandsonderwijs in een vestigingsplaats van de academie te volgen.

In het arbeidsreglement moet de wijze waarop personeelsleden worden ingezet, worden vastgelegd. Dit vereist een beslissing van het schoolbestuur na vakbondsonderhandeling.

In het academiereglement moeten de volgende elementen worden opgenomen:

  • de vakken die in interactief afstandsonderwijs worden georganiseerd;
  • de vermelding of de leerstofonderdelen die via interactief afstandsonderwijs worden aangeboden, geëvalueerd worden;
  • de mogelijkheid om het interactieve afstandsonderwijs in een vestigingsplaats van de academie te volgen.

Dit vereist een beslissing van de gemeenteraad.

Wat met GDPR?

Ook GDPR-matig moeten de nodige stappen worden gezet. Doe dit in overleg met je DPO. Meer informatie vind je hier.

De inhoud van deze pagina is bijgewerkt op: 18 maart 2025.

Heb je een vraag?

Deeltijds kunstonderwijs