(Onder voorbehoud van goedkeuring door het Vlaams parlement)
In het deeltijds kunstonderwijs is contactonderwijs het uitgangspunt. De leerling en de leerkracht bevinden zich daarbij in dezelfde fysieke leeromgeving.
Voor bepaalde klasgroepen wordt interactief afstandsonderwijs mogelijk.
Interactief afstandsonderwijs is enkel mogelijk voor klasgroepen van een vak in opleidingen van:
Bij interactief afstandsonderwijs worden de leeractiviteiten via digitale media plaatsonafhankelijk georganiseerd en dit tijdens de openingsuren van de academie.
Er moet synchrone interactie zijn tussen de leerling en de leerkracht.
De leerlingen moeten de mogelijkheid hebben om het afstandsonderwijs te volgen in een vestigingsplaats van de academie.
Neen. Interactief afstandsonderwijs is enkel mogelijk voor een gedeelte van een vak.
De academie bepaalt op basis van haar artistiek-pedagogische visie de verhouding tussen leeractiviteiten die via interactief afstandsonderwijs plaatsvinden en contactonderwijs dat fysiek in de academie plaatsvindt. De keuze om een vak volledig via interactief afstandsonderwijs te organiseren is daarbij uitgesloten.
Interactief afstandsonderwijs is in principe enkel mogelijk voor klasgroepen.
Een academie kan voor een individuele leerling die om een gewettigde reden afwezig was, wel een remediërende leeractiviteit organiseren via interactief afstandsonderwijs.
Om interactief afstandsonderwijs aan te bieden, moet de academie aan de volgende voorwaarden voldoen:
In het arbeidsreglement moet de wijze waarop personeelsleden worden ingezet, worden vastgelegd. Dit vereist een beslissing van het schoolbestuur na vakbondsonderhandeling.
In het academiereglement moeten de volgende elementen worden opgenomen:
Dit vereist een beslissing van de gemeenteraad.