Bij de promotiebouwprocedure duidt het schoolbestuur een promotor/aannemer aan die instaat voor de realisatie van een nieuwbouw. Achteraf koopt het schoolbestuur het gebouw over van de promotor. Het is die aankoop die door AGION wordt gesubsidieerd.
Omdat de wachttijden bij een standaardprocedure momenteel tien jaar bedragen, zijn er procedures waarmee je nog voor het principeakkoord het project kan uitvoeren. De promotiebouw is zo’n procedure.
Bij de promotiebouwprocedure (POK) duidt het schoolbestuur een promotor/aannemer aan die instaat voor de realisatie van een nieuwbouw (dus geen verbouwingswerken). Het schoolbestuur kan de promotor ook vragen om het ontwerp op zich te nemen. Hetzelfde geldt voor de financiering van het project: je kan die mee in de opdracht van de promotor steken, maar dat hoeft niet. Achteraf koopt het schoolbestuur het gebouw over van de promotor. Het is die aankoop die door AGION wordt gesubsidieerd.
Ook hier begint alles met het indienen van een aanvraag op de wachtlijst. Het is mogelijk om een dossier dat eerder via de standaardprocedure was ingediend tijdens de wachtperiode om te vormen tot een promotiebouwdossier. Je moet hiervoor expliciet toestemming vragen bij AGION. Zonder deze toestemming is er geen subsidiëring mogelijk. Andersom wil deze toestemming niet zeggen dat AGION op dat moment al een subsidiebelofte doet. Die subsidietoezegging gebeurt immers pas bij het principeakkoord. Zodra het schoolbestuur die toestemming van AGION op zak heeft, mag men de promotieopdracht aanbesteden en (laten) realiseren.
Tijdens de werken loopt de wachttermijn voor subsidies gewoon verder. Daarbij zijn er twee mogelijkheden. Ofwel is het gebouw al klaar (en in gebruik) voordat de wachttermijn afgelopen is, ofwel zijn de werkzaamheden nog bezig op het moment waarop het subsidiedossier aan bod zou kunnen komen. De promotiebouw maakt het mogelijk om sneller te bouwen. Maar dit betekent niet dat je sneller aan bod komt voor subsidies. Het schoolbestuur kan het gebouw al kopen, maar het is ook mogelijk dat men in afwachting bijvoorbeeld huurt. De timing van aankoop en principeakkoord kunnen dan op elkaar afgestemd worden. In het tweede geval blijft het dossier iets langer op de wachtlijst staan tot het gebouw af is en de aankoop kan gebeuren.
Zodra het dossier op de prioriteitenlijst is opgenomen, vraagt AGION het aankoopdossier op. De prijs die in het contract met de promotor is afgesproken, is daarbij de vertrekbasis om de subsidie te berekenen. Vervolgens zal AGION de normen controleren, waarbij de datum van het principeakkoord als referentiedatum geldt. Dit betekent dat voor de fysische norm gekeken wordt naar de leerlingenaantallen die op dat moment in aanmerking worden genomen. Het schoolgebouw is immers voorzien op een bepaald aantal leerlingen. Telt de school uiteindelijk minder leerlingen? Dan heeft dat effect op de fysische norm, zodat ook het subsidiebedrag lager kan liggen dan voorzien.
Hetzelfde geldt voor de financiële norm. De prijs van het gebouw is bepaald in het contract met de promotor of aannemer. De financiële norm is die van het moment van het principeakkoord die maandelijks wordt geïndexeerd. Omdat de promotiebouw een variant is op de aankoopprocedure zal AGION ook een schatting aanvragen.