Welke uitdagingen komen er op de gemeente af? Zal de bevolking verjongen of groeien? Welke infrastructuurnoden zijn er? Een lokaal bestuur dat wil bouwen of renoveren, werkt best een integraal plan uit zodat het schoolgebouw kan worden benut voor diverse doelen (decreet open scholen). We denken hier aan multifunctioneel gebruik 5sport, cultuur, deeltijds kunstonderwijs, bibliotheek, kinderopvang …) zodat alle inwoners van de gemeente er baat bij kunnen hebben. Dat onderzoek gaat vooraf aan de feitelijke bouwplannen.
Deze informatie is enkel beschikbaar voor OVSG-leden. Meld je aan om dit te raadplegen. Meer over je OVSG-account vind je hier.
Meld je aanVanaf het moment dat er effectieve bouw- of renovatieplannen zijn, kan een bestuur een subsidieaanvraag indienen bij AGION (Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs). Dat is eenvoudig.
De formulieren bevatten de juiste formules zodat niet alleen de fysische norm berekend wordt, maar ook de toetsing met de bestaande en te behouden oppervlakte automatisch gebeurt.
Naast administratieve gegevens en de cijfers die nodig zijn om de fysische norm te bepalen (leerlingencijfers, oppervlakte en bouwjaar van de bestaande gebouwen, …) moet je ook de contouren van het nieuwe project ingeven: overzicht van te verbouwen of nieuw te bouwen oppervlakten, overzicht van types lokalen.
Tussen het indienen van de allereerste subsidieaanvraag en het effectief realiseren van het project kan nog heel wat tijd verstrijken. De informatie die je opgeeft, is dus indicatief. Belangrijk is dat de omvang van het project duidelijk is.
In deze fase beschik je nog niet over alle concrete gegevens. Houd hiermee rekening:
Tot slot moet je het project motiveren, duiden hoe het past in een langetermijnvisie en eventuele linken met andere subsidieaanvragen vermelden. Verwijs hierbij naar het beleidsplan dat in het kader van de beleids- en beheerscyclus van de gemeente wordt opgesteld.
Als AGION dit allemaal ontvangen heeft, krijgt je aanvraag een dossiernummer en een plek op de wachtlijst van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs. In deze eerste fase worden in principe geen inhoudelijke beoordelingen gedaan.