Aanvangsbegeleiding gaat over de structureel verankerde ondersteuning die tijdelijke personeelsleden krijgen om hun kerntaken te leren beheersen, zichzelf verder te ontwikkelen als persoon en professional en hun weg te vinden in hun onderwijsinstelling als werkplek en lerende organisatie. Het personeelslid moet tijdens de aanvangsbegeleiding coaching en ondersteuning krijgen.
Deze informatie is enkel beschikbaar voor OVSG-leden. Meld je aan om dit te raadplegen. Meer over je OVSG-account vind je hier.
Meld je aanZodra er minstens één tijdelijk personeelslid voor bepaalde duur is aangesteld in een wervingsambt, is aanvangsbegeleiding verplicht. Het maakt hierbij geen verschil of het gaat om een tewerkstelling in een vacante of een niet-vacante betrekking.
Aanvangsbegeleiding is niet verplicht voor:
De regelgeving legt niet vast hoe lang of hoe intensief de aanvangsbegeleiding moet zijn. De eerste evaluator en het personeelslid bepalen dit zelf in onderling overleg. Dit wordt dan opgenomen in een schriftelijke overeenkomst. Deze afspraken kunnen in de loop van de periode van aanvangsbegeleiding in onderling overleg worden aangepast via datzelfde document.
Het decreet legt niet vast wie de aanvangsbegeleiding uitoefent maar somt wel de aanwendingsmogelijkheden van de bijkomende middelen op per onderwijsniveau. Het is niet de bedoeling dat de eerste evaluator zelf instaat voor de concrete aanvangsbegeleiding. Deze taak kan bijvoorbeeld worden uitgeoefend door een of meerdere collega-leerkrachten.
Bijkomende middelen voor aanvangsbegeleiding zijn gekleurde middelen die enkel hiervoor gebruikt kunnen worden. Ze kunnen dus bijvoorbeeld niet ingezet worden om les te geven aan leerlingen.
De voorrangsregels zijn integraal van toepassing op de (onderliggende) betrekkingen die je inricht met middelen voor aanvangsbegeleiding.
het decreet rechtspositie is integraal van toepassing op de (onderliggende) betrekkingen die je inricht met middelen voor aanvangsbegeleiding. De (onderliggende) betrekkingen moeten dus ook vacant worden verklaard. Ze komen in aanmerking voor vaste benoeming, mutatie en affectatie.
De regelgeving over reaffectatie en wedertewerkstelling is integraal van toepassing op de (onderliggende) betrekkingen die je inricht met middelen voor aanvangsbegeleiding. De verplichtingen die hieruit voortvloeien, gelden dus ook voor deze (onderliggende) betrekkingen waardoor ze vatbaar zijn voor reaffectatie en wedertewerkstelling.
De eerste evaluator van het tijdelijk personeelslid staat in voor de beoordeling aan de vooravond van TADD. Er is geen delegatie mogelijk.
Als het schoolbestuur, nadat het de TADD’ers heeft aangesteld, nog een betrekking vrij heeft in dat ambt, moet het eerst de betrekking aanbieden aan een personeelslid dat een beoordeling met werkpunten kreeg. Pas daarna kan het een personeelslid aanstellen dat nog geen beoordeling kreeg of dat nog maar pas afgestudeerd is. De reden hiervoor is dat een personeelslid de kans moet krijgen om de werkpunten weg te werken.
Onderstaande formele acties moeten ondernomen worden in het kader van aanvangsbegeleiding en beoordeling:
De volgende items kunnen bijvoorbeeld worden vastgelegd in de algemene afspraken:
In de algemene afspraken staat minstens de procedure die het personeelslid moet volgen om in te gaan tegen een beoordeling met werkpunten.
Het is aangewezen om de algemene afspraken over de beoordeling aan de vooravond van de TADD vast te leggen via het arbeidsreglement. Als een school behoort tot een scholengemeenschap, dan moeten de algemene afspraken over de beoordeling gemaakt worden op het niveau van de scholengemeenschap. Wil men deze afspraken vastleggen in het arbeidsreglement, dan moet ieder schoolbestuur van de scholengemeenschap een beslissing nemen tot wijziging van zijn arbeidsreglement na onderhandeling met de vakorganisaties.
Meld je aan om de modellen over aanvangsbegeleiding (model verslagen en overeenkomst) te raadplegen.
We helpen je graag verder. Contacteer de juridische dienst voor jouw onderwijsniveau.