Scholen die deelnemen aan de OVSG-toets, krijgen snel nadat ze hun resultaten hebben ingegeven hun vergelijkingsscores en de gemiddelden. Dat zet aan tot reflectie en actie. OVSG maakt de Vlaamse gemiddelden elk jaar eind juni bekend en trekt er een aantal conclusies uit.
- Bijna alle basisscholen in het stedelijk en gemeentelijk onderwijs namen in juni 2024 deel aan de OVSG-toetsen. Deze scholen krijgen hun eigen definitieve resultaten, de Vlaamse gemiddelden en vergelijkingsscores met een gelijkaardig publiek.
- 40% van de OVSG-scholen bestellen opnieuw of voor de eerste keer een aanvullend schoolfeedbackrapport om meer verfijnde analyses van de resultaten te verkrijgen. Dat helpt hen om heel gericht actie te ondernemen. OVSG ondersteunt scholen bij het datageletterd werken aan kwaliteit.
- Dit schooljaar boden we de toetsen Nederlands lezen, ik en de wereld tijd, wiskunde meten en Frans lezen enkel digitaal aan. We zien na correctie voor typfouten weinig verschil in gemiddeldes tussen digitale en pen-en-papier resultaten. Verdere analyses moeten uitwijzen of we verschillen vaststellen binnen het leerlingenpubliek.
Naast de toetsen die de cognitieve vaardigheden van onze leerlingen meten, zetten we elk jaar in op vaardigheidsproeven. We bieden hiervoor rijke, geïntegreerde opdrachten die peilen naar de vaardigheden die leerlingen doorheen de lagere school verwerven. Ook de toets van de toekomst - vanaf 2026 - zal nog een uitgebreide praktische proef hebben.
Een van die vaardigheidstoetsen is de geïntegreerde proef muzische vorming (kunst en cultuur) en ICT (digitale geletterdheid) waar de leerlingen leren dat kunstige foto’s niet zomaar tot stand komen maar dat de fotograaf verschillende aspecten goed moet overdenken. De leerlingen namen drie foto’s gekoppeld aan een specifieke opdracht die ze dan in een digitale tool bewerken en bewaren. Daarna organiseerden ze als klas een tentoonstelling met een selectie van de genomen foto’s.
In deze proef worden de volgende aspecten geëvalueerd:
Voor muzische vorming (kunst en cultuur)
• Zelfstandig foto’s maken die de beeldelementen uit de specifieke opdrachten krachtig in beeld brengen.
• Authenticiteit en creativiteit tonen bij het maken van de foto’s.
• Bij het presenteren van een foto het eigen gevoel, eigen ideeën, een eigen mening of een boodschap verwoorden.
Voor ICT (digitale geletterdheid)
• De digitale tool zelfstandig correct en efficiënt gebruiken bij het nemen van de foto’s.
• De genomen foto’s meer zeggingskracht geven door de foto te bewerken.
• De genomen foto’s op een correcte manier kunnen bewaren en terugvinden.
Deze factsheet vat alle gegevens van de toets uit schooljaar 2023-2024 voor je samen.
De OVSG-toets geeft een totaalbeeld van de kennis en vaardigheden die kinderen verwerven in de basisschool. Dit in tegenstelling tot de Vlaamse toetsen die e…