Referentiekader voor Onderwijskwaliteit

Het referentiekader voor Onderwijskwaliteit zet minimale verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs uit. Ze weerspiegelen de beleidskracht van de Vlaamse scholen en waarderen de professionele schoolteams. Het referentiekader biedt houvast en respecteert de autonomie van alle scholen, centra en academies.

Lees verder

Leerpunt

Leerpunt, opgericht in 2022, heeft als doel de onderwijspraktijk te versterken via wetenschappelijke inzichten.

OVSG is decretaal verplicht om de materialen die Leerpunt ontwikkelt te implementeren in de praktijk. We zorgen voor informatie op maat van onze eigen medewerkers, onze scholen en besturen via onze communicatiekanalen.

Lees verder

Samenwerken met externe partners

Scholen of academies gaan wel eens op zoek naar een externe partner om eenmalig of structureel mee samen te werken. Cruciaal hierbij is dat de samenwerking aansluit bij je eigen pedagogisch project en bij je beleid. De school en de leerkrachten blijven altijd eigenaar en regisseur van het leerproces van de leerlingen. Hoe schat je de kwaliteit in? Is het aanbod wetenschappelijk onderbouwd? Is de organisatie betrouwbaar? Is ze commercieel? Via een kader en stappenplan maak je weloverwogen en gedragen keuzes.

Heb je een concrete vraag? Raadpleeg je anker van de pedagogische begeleiding.

Lees verder