Professionalisering

In het DKO is voortdurende professionalisering van een (directie-)team essentieel om de kwaliteit van het kunstonderwijs te waarborgen en te versterken. Het biedt een basis voor een stevig onderwijskundig beleid.

Schema visie kwaliteitscultuur
Geel rad

Door een ondersteunende leeromgeving te creëren waarin elk teamlid (leerkrachten, administratief medewerker en onthaalmedewerker) betrokken is, stimuleer je een cultuur van continue professionele groei. Dit stelt elk teamlid in staat om niet alleen de eigen praktijk te verbeteren, maar ook een positieve impact te hebben op de leerervaringen van leerlingen en collega’s. Sommige teamleden nemen ook andere (extra) functietaken op zich. Ook op dat vlak is professionalisering essentieel.

Leraren helpen leerlingen, ondersteunen collega’s, en dragen bij aan de ontwikkeling en organisatie van het onderwijs. Een professionaliseringsbeleid zet teamleden aan om kritisch en reflectief na te denken over hun onderwijspraktijk en andere verantwoordlijkheden. 

Professionalisering is dus een doorlopend proces dat gedurende de hele (onderwijs-)carrière van teamleden mogelijk is. Levenslang leren betekent dat er voortdurend kansen zijn voor bijscholing, training, expertisedeling en persoonlijke ontwikkeling. Professionaliseringsinitiatieven worden daarom best afgestemd op de specifieke behoeften van alle teamleden en de recente ontwikkelingen.

Regelmatig evalueren en aanpassen op basis van feedback en zelfreflectie helpt de onderwijskwaliteit te verbeteren. Doordat ze dit zelf doen, leren teamleden ook aan hun leerlingen om te reflecteren en kritisch te denken, wat belangrijk is in kunstonderwijs.

Heb je een vraag?

Els Mussels
02 506 50 23
Els Mussels

Verdiep je verder