Sterk leiderschap vormt de ’olie’ om ontwikkeling mogelijk te maken. Sterke schoolleiders zijn onmisbaar voor het creëren van een leeromgeving waarin elke leerling kan groeien, leren en ontwikkelen.
Hun leiderschap gaat verder dan enkel het beheren van schoolgebouwen en het implementeren van regels. Het draait om visie, inspiratie en het vermogen om een positieve, open schoolcultuur te bevorderen. Effectieve leiders zijn rolmodellen die hoge verwachtingen hebben, niet alleen van hun teamleden, maar ook van zichzelf. Ze moedigen professionele groei aan, ondersteunen hun team (en zichzelf) in hun ontwikkeling en zorgen voor transparante communicatie en een feedbackcultuur. Ze moedigen samenwerking, expertisedeling en innovatie aan. Door een duidelijke visie te communiceren en doelstellingen na te streven, kunnen onderwijskundige leiders richting en focus bieden aan hun team en leerlingen.
Meer en meer evolueren we naar gedeeld leiderschap waarbij zowel formeel als niet-formeel leidinggevenden taken kunnen opnemen. Gedeeld leiderschap begint door een professionele dialoog te stimuleren en cultiveren. Verschillende teamleden in een academie nemen samen leiderschapstaken op. Hierbij wordt de leiderschapscapaciteit van het systeem als geheel
versterkt. Werken aan gedeeld leiderschap maakt een sterk team.
Iedereen, van schoolleider tot leerling (leerlingenraad), draagt bij en neemt verantwoordelijkheid op in functie van de goede werking van de academie en het streven naar onderwijskwaliteit. Meerdere teamleden kunnen (eind-)verantwoordelijkheid opnemen en de werking van zelfsturende teams organiseren en ondersteunen. Het is belangrijk hierbij de expertise en de draagkracht van teamleden in kaart te brengen en juist in te zetten.
Sterke schoolleiders creëren een omgeving waarin leraren zich gewaardeerd en gesteund voelen. Dit leidt tot een hogere motivatie, betere samenwerking, expertisedeling, betere prestaties, samen verantwoordelijkheid opnemen en engagement. Bovendien draagt sterk leiderschap uiteindelijk ook bij aan de ontwikkeling van leerlingen, omdat de schoolleider zorgt voor een stabiele en stimulerende leeromgeving.
De kwaliteit van het leiderschap en de effectiviteit van het onderwijskundig beleid vormen samen de ruggengraat van een veerkrachtige academie met een eigen profiel. Zo’n academie is in staat om te voldoen aan de behoeften en verwachtingen van de overheid, context en leerlingen.