Kwaliteitscultuur is een cultuur waarin teamleden kwaliteit overal rond zich horen, zien en voelen. De academie ontwikkelt haar kwaliteit vanuit een gedragen visie die vertaald is in de onderwijspraktijk. Kwaliteit heeft te maken met de juiste dingen goed te doen. Elke academie bepaalt voor zichzelf wat de juiste dingen zijn.
Bij het analyseren en evalueren van de kwaliteit gebruikt de academie diverse relevante bronnen en betrekt ze belanghebbenden. Resultaten en effecten die de academie bij de leerlingen bereikt vormen daarbij samen met de context en inputkenmerken het uitgangspunt.
Een kwaliteitscultuur komt tot stand door:
De gegevens dienen om inzicht te krijgen in de dagelijkse academiepraktijk waarbij uiteraard de leerling centraal staat. Wat in de klas/atelier gebeurt, zorgt ervoor dat leerlingen kunnen opgroeien tot artistieke, creatieve, kritische, weerbare cultuurbeoefenaars. Kwaliteitszorg is duidelijk een zaak van iedereen, bijgevolg is elk teamlid verantwoordelijk voor de kwaliteit van het eigen werk. Een veilig, open en participatief schoolklimaat speelt hierbij een cruciale rol.
In de academie heerst een kwaliteitscultuur als alle teamleden en de academie als organisatie zichzelf bevragen, de kwaliteit borgen en waar nodig bijsturen.