Geïntegreerd onderwijskundig beleid: raderwerk

De academie kan een gedragen en geïntegreerd onderwijskundig beleid ontwikkelen als ze rekening houdt met alle aspecten die belangrijk zijn om tot leren en ontwikkeling te komen.

Daarbij moet je rekening houden met de context en het artistiek pedagogisch project. Leren en ontwikkeling stimuleren is niet alleen van toepassing op de leerlingen, maar ook op teamleden en directie

De figuur toont aan dat alle aspecten in de radertjes voortdurend in beweging moeten blijven om het proces van leren en ontwikkeling blijvend te stimuleren. Een kwaliteitscultuur installeren, leiderschap opnemen en delen, transparante communicatie en een doordacht financieel beleid voorzien de raders van oliedruppels’ zodat het proces vlot verloopt. Door te investeren in een goed en doordacht onderwijskundig beleid, bouwen academies aan een toekomst waarin elke leerling de kans krijgt om te groeien, te leren, te experimenteren, te creëren en bij te dragen aan een betere (culturele) wereld.

Schema visie kwaliteitscultuur
Blauw rad

Leren en ontwikkeling stimuleren (OK)

In een academie staat het stimuleren van leren en ontwikkeling in het teken van de artistieke groei van leerlingen. Een leeromgeving die creativiteit, innovatie, feedback en reflectie bevordert, helpt de leerlingen om hun volledige (artistieke) potentieel te bereiken. Kunstonderwijs ontwikkelt niet alleen technische vaardigheden en artistieke competenties maar bevordert ook kritisch denken, empathie, verbinding, experimenteren en creatief denken.

Op die manier kunnen leerlingen hun unieke stem en gedrevenheid vinden. Dat kan door:

  • een leerlinggerichte benadering en begeleiden van (flexibele) leertrajecten die aansluiten bij de individuele interesses en talenten van elke leerling. Het aanbod en het curriculum moeten daarom afgestemd zijn op de individuele interesses en leerstijlen van leerlingen. Flexibele leertrajecten en de mogelijkheid voor leerlingen om eigen leerdoelen te formuleren staan centraal. (Leerlingenbegeleiding, Curriculum);
  • begeleiding en coaching door enthousiaste en reflectieve leerkrachten die zichzelf blijven ontwikkelen en uitdagen (Professionalisering);
  • aan te moedigen dat leerlingen nadenken over hun eigen werk en dat van anderen. Ze leren reflecteren, constructieve feedback geven en krijgen. (Leerlingenbegeleiding)
  • ruimte te geven aan leerlingen om te experimenteren, creativiteit te ontwikkelen en te ontdekken. Kunstonderwijs moet actief en ervaringsgericht zijn. Leerlingen leren door vaardigheden te trainen, te creëren en te reflecteren op hun werk of uitvoering. Dit stimuleert hun creativiteit en probleemoplossend vermogen. (APP, Curriculum)
  • samenwerking en uitwisseling te bevorderen tussen verschillende domeinen. Dit opent nieuwe perspectieven en stimuleert innovatie in het DKO. (Teamleden)
  • een cultuur van constructieve feedback en zelfreflectie te installeren want dat is essentieel voor artistieke groei. (Curriculum)

Heb je een vraag?

Kim Pauwels
02 506 50 69
Kim Pauwels

Verdiep je verder