De academie kan een gedragen en geïntegreerd onderwijskundig beleid ontwikkelen als ze rekening houdt met alle aspecten die belangrijk zijn om tot leren en ontwikkeling te komen.
Daarbij moet je rekening houden met de context en het artistiek pedagogisch project. Leren en ontwikkeling stimuleren is niet alleen van toepassing op de leerlingen, maar ook op teamleden en directie
De figuur toont aan dat alle aspecten in de radertjes voortdurend in beweging moeten blijven om het proces van leren en ontwikkeling blijvend te stimuleren. Een kwaliteitscultuur installeren, leiderschap opnemen en delen, transparante communicatie en een doordacht financieel beleid voorzien de raders van ‘oliedruppels’ zodat het proces vlot verloopt. Door te investeren in een goed en doordacht onderwijskundig beleid, bouwen academies aan een toekomst waarin elke leerling de kans krijgt om te groeien, te leren, te experimenteren, te creëren en bij te dragen aan een betere (culturele) wereld.
In een academie staat het stimuleren van leren en ontwikkeling in het teken van de artistieke groei van leerlingen. Een leeromgeving die creativiteit, innovatie, feedback en reflectie bevordert, helpt de leerlingen om hun volledige (artistieke) potentieel te bereiken. Kunstonderwijs ontwikkelt niet alleen technische vaardigheden en artistieke competenties maar bevordert ook kritisch denken, empathie, verbinding, experimenteren en creatief denken.
Op die manier kunnen leerlingen hun unieke stem en gedrevenheid vinden. Dat kan door: