Een doordacht financieel beleid is één van de oliedruppels die de radertjes van het geïntegreerd onderwijskundig beleid in beweging houden. Door te focussen op kwaliteit, toegankelijkheid, duurzaamheid, innovatie en samenwerking kunnen academies een leeromgeving creëren die alle leerlingen in staat stelt hun potentieel te bereiken.
Alle financiële middelen moeten op een verantwoorde, doordachte en effectieve manier beheerd en ingezet worden om zo bij te dragen aan de artistieke groei van de leerlingen.
De kwaliteit van het leren heeft een direct verband met de kwaliteit van de leeromgeving. Een financiële strategie waarborgt de onderwijskwaliteit. Wat is daarvoor nodig?
Een financiële strategie is ook nodig om kunstonderwijs voor iedereen toegankelijk te maken. Alle leerlingen moeten welkom zijn in een academie en de socio-economische achtergrond van leerlingen mag geen belemmering zijn. De academie blijft zoeken naar oplossingen voor minder draagkrachtige leerlingen door materiaal of huurinstrumenten aan te bieden of met kortingen te werken. Samenwerken met lokale organisaties en besturen en andere partners is belangrijk om tot oplossingen te komen voor deze leerlingen.
Tot slot is flexibiliteit essentieel. Het financieel beleid moet ruimte bieden voor innovatie en experimenteren binnen het curriculum en middelen reserveren voor pilootprojecten en nieuwe initiatieven die inspelen op de interesses van de leerlingen. Door te investeren in technologie en digitale middelen kunnen onderwijsvormen ondersteund worden.
Een goed financieel beleid wordt gevoerd samen met het schoolbestuur. Budgetteren op basis van het beleidsplan. Goede afspraken maken over geldstromen en aankoopbeleid zijn daarbij essentieel.