Het onderwijskundig beleid speelt een cruciale rol in de structuur en inhoud van het kunstonderwijs. Een doordacht beleid zorgt voor gelijke kansen, ongeacht de achtergrond van de leerling, en creëert een omgeving die diversiteit respecteert en omarmt.

De onderwijsinspectie heeft tijdens doorlichtingen in academies steeds meer aandacht voor de manier waarop een onderwijskundig beleid en de bijhorende kwaliteitsontwikkeling worden vormgegeven. Het beleid is gebaseerd op recent onderwijsonderzoek en best practices om ervoor te zorgen dat het kunstonderwijs relevant, effectief en toekomstgericht is.

Hoe kan de academie haar onderwijskundig beleid versterken? Hoe streeft de academie naar kwaliteitsvol onderwijs? Hoe investeert de academie in voortdurende professionalisering van de teamleden?

Geïntegreerd onderwijskundig beleid: raderwerk

De academie kan een gedragen en geïntegreerd onderwijskundig beleid ontwikkelen als ze rekening houdt met alle aspecten die belangrijk zijn om tot leren en ontwikkeling te komen.

Daarbij moet je rekening houden met de context en het artistiek pedagogisch project. Leren en ontwikkeling stimuleren is niet alleen van toepassing op de leerlingen, maar ook op teamleden en directie

Lees verder

Het artistiek pedagogisch project

Het artistiek pedagogisch project (APP) houdt rekening met de verwachtingen van de leerlingen, ouders, leerkrachten en de omgeving. Het vormt de visie van een academie.

Lees verder

Financieel beleid

Een doordacht financieel beleid is één van de oliedruppels die de radertjes van het geïntegreerd onderwijskundig beleid in beweging houden. Door te focussen op kwaliteit, toegankelijkheid, duurzaamheid, innovatie en samenwerking kunnen academies een leeromgeving creëren die alle leerlingen in staat stelt hun potentieel te bereiken.

Lees verder

Communicatie

Effectieve communicatie houdt een academie goed draaiende. Het bevordert samenwerking en begrip tussen teamleden, leerlingen, ouders en externe partners. Door duidelijke en open communicatie kunnen schoolleiders hun visie en doelen helder overbrengen, wat bijdraagt aan een gedeeld gevoel van richting, doel en visie binnen de academie. 

Lees verder

Leiderschap: referentiekader OVSG

Sterk leiderschap vormt de olie’ om ontwikkeling mogelijk te maken. Sterke schoolleiders zijn onmisbaar voor het creëren van een leeromgeving waarin elke leerling kan groeien, leren en ontwikkelen.

Lees verder

Kwaliteitscultuur

Kwaliteitscultuur is een cultuur waarin teamleden kwaliteit overal rond zich horen, zien en voelen. De academie ontwikkelt haar kwaliteit vanuit een gedragen visie die vertaald is in de onderwijspraktijk. Kwaliteit heeft te maken met de juiste dingen goed te doen. Elke academie bepaalt voor zichzelf wat de juiste dingen zijn.

Lees verder

Professionalisering

In het DKO is voortdurende professionalisering van een (directie-)team essentieel om de kwaliteit van het kunstonderwijs te waarborgen en te versterken. Het biedt een basis voor een stevig onderwijskundig beleid.

Lees verder

Teamleden

Een goed personeelsbeleid in functie van het onderwijskundig beleid kan gericht zijn op het aantrekken, motiveren en behouden van getalenteerde en geëngageerde teamleden die bijdragen aan de missie en visie van het artistiek pedagogisch project. Wie heb je nodig in de academie en wat hebben zij nodig om te voldoen aan de verwachtingen?

Lees verder

Leerlingenbegeleiding

Leerlingenbegeleiding, zorg en inclusie zijn een must in elke academie. Daarom is het belangrijk om hier met het hele team werk van te maken.

Lees verder