Academies bieden leertrajecten aan die toegankelijk zijn voor diverse doelgroepen die hun artistieke vaardigheden willen ontwikkelen naast het reguliere onderwijs. Om de kwaliteit en relevantie van kunstonderwijs te waarborgen is een doordachte benadering van aanbod en curriculum noodzakelijk. Academies krijgen meer autonomie en kunnen daardoor een uniek profiel uitwerken met een aangepast aanbod en curriculum dat past bij hun APP en voldoet aan de verwachtingen van de omgeving van de academie.
Zo kiest de academie ook het leerplan dat past bij het eigen APP. Het leerplan schrijft voor dat er naast technische vaardigheden en theoretische kennis ook andere competenties zoals onderzoeken, experimenteren, samenwerken, in dialoog gaan, … aangeleerd worden.
Regelmatige feedback van zowel leerlingen als leerkrachten wordt gebruikt om de kwaliteit van lessen te verbeteren en aan te passen. De vertaling van het leerplan naar de academie is een handvat voor de dagelijkse lespraktijk van de leerkracht.
Het is belangrijk om ruimte te maken voor zowel beginners als gevorderden zodat elke leerling op zijn of haar niveau kan instappen en doorgroeien. Een ander aspect van het curriculumbeleid is om leerlingen te leren over de grenzen van hun eigen discipline te kijken en samen te werken met anderen uit verschillende domeinen. Daarom kan het curriculum mogelijkheden bieden voor samenwerking en uitwisseling tussen de verschillende domeinen.
Het aanbod kan op die manier afgestemd worden op de behoeften en interesses van de leerlingen en de verwachtingen van de context. Samenwerking met de lokale culturele organisaties kan relevante en praktijkgerichte leerervaringen creëren.
Om de kwaliteit van het aanbod en curriculum te waarborgen is voortdurende evaluatie en ontwikkeling noodzakelijk (Kwaliteitscultuur).
Er zijn bovendien heel wat mogelijkheden om op een innovatieve manier ook digitale vaardigheden te integreren in het kunstonderwijs. Dit betekent ook dat er nagedacht wordt over de impact en het gebruik van digitale media, AI, … in de kunstwereld.
Professionele ontwikkeling van het schoolteam is essentieel om bij te blijven en om zo de nieuwste inzichten en technieken in kunstonderwijs te integreren. (Professionalisering)
Door een divers, toekomstgericht en doordacht aanbod te combineren met een gedragen, toekomstgericht curriculum creëert een academie een stimulerende leeromgeving.