Als leerkracht bouw je je leerstof vanuit het leerplan op. Handboeken en de daarbij horende hulpmiddelen kunnen je daarin ondersteunen. Ga bij je keuze voor een bepaald handboek steeds na of het leerplan dat als basis voor het werk werd gebruikt volledig, evenwichtig en samenhangend wordt afgedekt, en het handboek oog heeft voor de verschillende beheersingsniveaus.
Het beoordelen van handboeken is een arbeidsintensieve aangelegenheid en vergt dus heel wat uren werk. Check in teamverband of de in het werk gebruikte didactische methodes stroken met je klaseigen aanpak. Gebruik daarvoor een gezamenlijk opgestelde lijst met criteria.
Handboeken beoordelen is arbeidsintensief en vraagt een goede organisatie en samenwerking van het leerkrachtenteam.
Je kan de eindtermen voor de digitale competenties raadplegen op de website onderwijsdoelen.
Belangrijk voor de eerste graad is dat er naast eindtermen voor de A-stroom en de B-stroom ook eindtermen basisgeletterdheid zijn, en dat voor vier domeinen.
Deze basisgeletterdheidsdoelen moeten niet alleen haalbaar zijn voor het grootste deel van de leerlingen, maar door elke individuele leerling bereikt worden.