Werkplekleren organiseren kan op heel wat manieren. Afhankelijk van de keuze voor een bepaalde formule gelden er specifieke regels en administratieve verplichtingen.
Daarom ontwikkelde OVSG een gids en modelovereenkomst om scholen bij de organisatie van leerlingenstages te helpen.
Omzendbrieven SO/2015/01 en SO/2004/06 over leerlingenstages en observatieactiviteiten en praktijklessen op verplaatsing in het secundair onderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs vormen de ruggengraat van deze gids.
We verduidelijken hierin onder meer volgende punten.
Er zijn 3 organisatievormen waarop leerlingen op de werkvloer kunnen leren.
Leerlingenstage | Observatieactiviteiten | Praktijkles op verplaatsing |
---|---|---|
Reële arbeidsomgeving | Reële arbeidsomgeving | Lesgeven in een reële arbeidsomgeving – gebruik maken van lokalen, materialen, apparatuur, instructeur, ... |
Effectieve arbeid | Enkel observeren | Arbeid verrichten, maar zonder interferentie met werknemers ter plaatse |
Onder gezag van werkgever | Onder toezicht van leraar of instructeur | |
Onder gelijkaardige omstandigheden als reguliere werknemer | Aangepaste omstandigheden (trager tempo, ...) | |
Individueel of in groep | Individueel of in groep | |
Alternerend of blokstage | ||
Onbezoldigd | Onbezoldigd | Onbezoldigd |
Voor de leerlingenstage is een stageovereenkomst verplicht. Observatie-activiteiten vallen onder de regelgeving van extra-murosactiviteiten. Die regelgeving vind je in omzendbrief SO/2004/06.
Download onze leeswijzer en sjablonen voor overeenkomsten voor werkplekleren.