Eén van de 16 sleutelcompetenties omvat het werken aan digitale competenties en mediawijsheid. Mediawijsheid is het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee men zich bewust en kritisch kan bewegen in een complex, voortdurend veranderend landschap van nieuwe én traditionele media.
Mediawijsheid is onlosmakelijk verbonden met mediageletterdheid. Daarin onderscheiden we drie dimensies.
Uit de MICTIVO-rapporten (Monitoring ICT in het Vlaamse onderwijs – MICTIVO 3 oktober 2018) blijkt dat er weinig opmerkelijke verschillen zijn tussen zowel het soort leerling, de leerkracht als de opleidingsvorm en de kennis en attitudes met betrekking tot mediawijsheid. De zoekvaardigheden op het internet stijgen doorheen de loopbaan in het secundair onderwijs.
Uit de Imec-digimeter blijkt dat 67% van de Vlamingen zich beter geïnformeerd voelt dankzij digitale media, maar tegelijk is 62% bezorgd over de invloed van valse nieuwsberichten op de maatschappij. 68% gaat hierdoor nieuws raadplegen op vertrouwde nieuwswebsites in plaats van op sociale media of andere online kanalen.