Voor elk domein in de podiumkunsten – Dans, Muziek en Woordkunst-Drama – bieden we een leerplan aan. Alle leerplandoelen zijn geconcordeerd met de basiscompetenties en de beroepskwalificatiedossiers van de Vlaamse overheid. Deze leerplannen podiumkunsten kregen goedkeuring tot september 2026.
De leerplannen voor de domeinen Dans, Muziek en Woordkunst-Drama omvatten alle leerplandoelen van de eerste tot en met de vierde graad. Voor de vierde graad zijn de leerplandoelen per studierichting geordend.
Het leerplan hanteert hetzelfde ordeningskader als de basiscompetenties, met name de volgorde van de 6 kerncompetenties.
De 6 kerncompetenties vormen één geheel, zijn evenwaardig en versterken elkaar.
Alle leerplandoelen maken deel uit van logisch opbouwende leerlijnen met leerplandoelen voor de eerste tot en met de vierde graad. Deze leerlijnen maken de opbouw van het leerproces duidelijk. Zo ziet de leerkracht in één opslag via welke tussendoelen een einddoel dient bereikt te worden.
Doorheen de opleiding verwerft een leerling inzicht in de samenhang tussen de 6 kerncompetenties. Naarmate het leerproces vordert en de leerling meer naar het amateurkunstenaarschap groeit, vormen de kerncompetenties ook steeds meer een geïntegreerd geheel en vervaagt de grens tussen de kerncompetenties. Daarom bevat het leerplan ook 2 transversale leerlijnen.
De in de leerdoelen vervatte handelingswerkwoorden zijn herkenbaar en maken de doelen transparant. De leerkracht kan zo meteen met de leerplandoelen aan de slag. Deze bevatten alle informatie die nodig is om aan het leerplandoel te werken en het doel te kunnen evalueren.
De leerplandoelen worden grotendeels geformuleerd in een gemeenschappelijke taal over de domeinen heen. Waar nodig schakelt het leerplan over op een domeinspecifieke formulering.
Alle leerplandoelen zijn aan één of meerdere beheersingsniveaus gekoppeld. Alle leerplandoelen in de leerlijnen zijn gekoppeld aan beheersingsniveaus in drie dimensies (Rombaut, Molein en Van Severen, 2020).
Doelen kunnen aan meerdere dimensies gekoppeld zijn. De systematiek houdt rekening met de inschaling van de studierichting volgens de Vlaamse Kwalificatiestructuur.
Voor de vierde graad gelden de beroepskwalificaties.
De mate waarin en het niveau waarop een leerling een leerplandoel moet beheersen en dus moet kennen en kunnen, geven we aan met handelingswerkwoorden en verwijswoorden. Die verwachtingen resulteren in inhoudelijk opbouwende leerlijnen over de graden heen.
Ons DKO-kompas bevat heel wat inspiratie om jou en je team te helpen bij de vertaling van de doelen op maat van je academie-eigen project en context, ongeacht het leerplan waarmee je werkt. Het helpt leerkrachtenteams om leerplandoelen te concretiseren naar de eigen lessen. Je kan er ook alle OVSG-leerplannen downloaden.