Als je met het hele team leerplandoelen concreet maakt voor de lespraktijk, krijg je een zicht op wat er te leren valt, werk je aan onderlinge samenhang en continuïteit en verbind je de doelen in een gedeelde taal. Zo zet je ook belangrijke stappen in functie van een optimale leerlingenbegeleiding en kwaliteitszorg.
Deze informatie is enkel beschikbaar voor OVSG-leden. Meld je aan om dit te raadplegen. Meer over je OVSG-account vind je hier.
Meld je aanAls dat nodig is, ga je het artistiek-pedagogisch project actualiseren (borgen, bannen en bijsturen).
De academie verwoordt samen met het team kort, krachtig en duidelijk de visie aan de hand van haar kernwaarden.
De academie kiest een leerplan dat aansluit bij haar eigenheid en visie.
Sta in team stil bij het artistiek-pedagogisch project van je academie. Welke kernwaarden en kernwoorden neem je mee om het leerplan te concretiseren? Vertrek vanuit de onderverdeling van het leerplan.
Elk leerplan gebruikt eigen benamingen.
Omschrijf in concrete leerdoelen of leerinhouden wat jullie op het einde van een graad minimaal van de leerlingen verwachten. Overleg voldoende om te komen tot een onderbouwde horizontale en verticale samenhang.
We geven graag enkele tips bij het opstellen van academie-eigen leerdoelen.
Denk na over hoe je de leerlingen de doelen aanreikt. Hoe kunnen de leerlingen de doelen realiseren? Verfijn de leerdoelen en specificeer ze eventueel tot vakspecifieke lesdoelen.
Verwerk deze leer- of lesdoelen in een planningsdocument om ze evenwichtig te verdelen en in te plannen op korte en lange termijn. Je hoeft niet alle leerplandoelen in 1 jaar te bereiken. Je hebt er de volledige graad de tijd voor.
Sta je met meerdere leraren in eenzelfde graad bij dezelfde groep leerlingen? Dan is overleg belangrijk. Wie geeft welke leerinhouden? Hoe volg je de leerlingen op?
Enkele handige richtvragen
Het evaluatiebeleid verduidelijkt onder andere de manier waarop de academie evalueert, rapporteert en oriënteert. Het evaluatiebeleid moet door het hele team gedragen zijn en krijgt een plek in het academiereglement.
Een goed evaluatiebeleid …
Meer info? We werkten een handige checklist voor een goede evaluatiefiche uit.
Maak voor de leerlingen de leerplandoelen en leerdoelen zichtbaar. Zo weten ze wat er van hun verwacht wordt.
Verwerk de leerplandoelen bijvoorbeeld in de visieteksten van de verschillende studierichtingen en opties op de website, in het intakegesprek, in een folder, in de klasagenda, op affiches, in de klassen of ateliers, …
Regelmatig in dialoog gaan met elke leerling over het leerproces en de leervorderingen is belangrijk.
De academie moet minstens twee keer per schooljaar met iedere leerling zijn leervorderingen bespreken aan de hand van een schriftelijke of digitale neerslag.
Neem als team en als leraar vooral voldoende tijd om je aanpak uit te werken en te implementeren. Sta zeker ook stil bij de leereffecten. Reflecteer regelmatig over de dingen die je doet en ga daarbij na of de dingen waaraan je werkt het juiste effect hebben. Doe dit zowel met het team, de vakgroep en als individuele leraar. Dubbel gewonnen – zo kan je successen vieren en bijsturen waar het nodig is.