Doelgericht observeren in de kleuterschool

De leidraad Doelgericht observeren in de kleuterschool’ toont hoe je doelgericht observeert voor het doelenkader van Leer Lokaal en voor het aanbod dat je hierbij hanteert.

Observeren is een fundamenteel onderdeel van het evaluatie- en zorgproces. Door te observeren, kunnen leraren de voortgang van kleuters nauwkeurig volgen en effectief inspelen op hun behoeften. In de leidraad leggen we de nadruk op een cyclische benadering van observatie, waarbij continue reflectie en bijsturing de sleutel vormen tot succes.

De vier vormen van observeren worden overlopen:

  • Oplettend rondkijken
  • Doelgericht interactief observeren
  • Observaties registreren in het kleutervolgsysteem
  • Zorgobserveren
Doelgericht observeren kleuterschool

De leidraad sluit af met een overzicht van de observatiedoelen voor de kleuters vanuit het leerplan Leer Lokaal. Deze doelen zijn ook terug te vinden en te selecteren in de Leer Lokaal onlinetool.

Verdiep je verder