Deze inspiratiekaart reikt tips aan om leerlingen te ondersteunen en begeleiden bij hun psychisch en sociaal functioneren.
Zicht hebben op sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen (bv. activiteiten rond socio-emotioneel leren zoals IK-, JIJ-&WIJ- competenties, werken rond gevoelens, … ).
Leer Lokaal, leergebieden Ik en de wereld, gezondheid en sociaal-relationele competenties
Preventieve maatregelen om welbevinden verhogen (bv. pestactieplan, spijbelplan, inzetten op talenten en interesses van kinderen: themaweken, ‘je eigen museum’ trotsdozen, rouwkoffer, …).
Investeren in positieve en ondersteunende relaties en interacties (bv. kindgesprekken, energizers, groepsvormende activiteiten en werkvormen, conflicthantering, herstelmuur, …).
Samen (team en leerlingen) zorgen voor een gestructureerd en ordelijk klimaat (bv. samen (klas)afspraken opmaken en visualiseren, speelplaatsbeleid, beleid rond straffen/belonen, …).
Redelijke en gepaste aanpassingen plannen waaronder het inzetten van stimulerende, remediërende, differentiërende, compenserende of dispenserende maatregelen. Deze maatregelen kunnen zijn: persoonlijke kind- en/of oudergesprekken, (moeilijk) gedrag in kaart brengen (bv. met het GGGG(G)- of ABC-model) aangepaste materialen, stappenplannen, methodieken en werkvormen (Check in – Check out, Kids’Skills, STOP, …), doelen, evaluatie, …).