Onthaalonderwijs streeft ernaar anderstalige nieuwkomers aansluiting te laten vinden in het reguliere Vlaamse onderwijs en op die manier hun integratie in de samenleving te bevorderen. Als schoolteam richt je je op maximale leer- en ontwikkelingskansen. Het onthalen van de nieuwkomer(s) is dus een samen-verhaal, waarbij de klasleraar, de vakleerkracht Nederlands en zorgleraar voortdurend met elkaar in dialoog gaan.
Het decreet bepaalt dat scholen moeten werken aan taalverwerving en sociale integratie. OVSG vindt het belangrijk dat naast die doelen ook voldoende aandacht wordt besteed aan socio-emotionele ontwikkeling, interculturaliteit en de wederzijdse relatie tussen ouders en school.
In deze visietekst belichten we het belang van een geïntegreerde en sterk verweven OKAN-aanpak en de decretale doelstellingen en verplichtingen die hiermee gepaard gaan. Ook geven we enkele tips om de administratieve planlast bij het opstellen van individuele handelingsplannen of leertrajecten te beperken.