Aanpak afstemmen op verschillen tussen leerlingen.
- een krachtige leeromgeving aanbieden
- veilig klasklimaat (bv. werk maken van klassfeer, samen klasafspraken maken, werken met taken(bord), ‘fouten maken mag’, complimenten, …)
- talig klimaat (bv. voldoende spreekkansen, talige (speel)hoeken, …)
- betekenisvolle taken (bv. doelgericht, feedback/feed up/feed forward, model Expliciete Directe Instructie, …)
- werken met flexibele groeperingsvormen (bv. Coöperatief Leren in Multiculturele groepen, coöperatieve werkvormen, …)
- differentiëren (en lessen universeel ontwerpen Universal Design for Learning)
- leerstatus volgens voorkennis, mogelijkheden, … (bv. ‘extra’s in je werkboek’, …)
- leerprofiel volgens voorkeuren, strategieën, … (bv. soorten oefeningen, …)
- leermotivatie volgens interesses, leefwereld, … (bv. projectwerk, eigen oefeningen bedenken, …)
- remediëren (bv. BHV-model, werken met verschillende sporen, …)
- metacognitieve kennis en vaardigheden stimuleren (bv. strategieën ‘leren leren’, Beertjes van Meichenbaum, huiswerkbeleid, inzetten executieve functies, hoe hulp vragen/geven?, …)
- inzetten op cognitieve functies in plaats van op executieve functies
Redelijke en gepaste aanpassingen plannen waaronder het inzetten van stimulerende, remediërende, differentiërende, compenserende of dispenserende maatregelen. Deze maatregelen kunnen zijn: persoonlijke (kind)gesprekken; aangepaste materialen, stappenplannen, methodes, werkvormen, doelen, evaluatie, …