Een leerling met een IAC verslag van het CLB kan onderwijs volgen in het buitengewoon onderwijs of het gewoon onderwijs. Een IAC is een curriculum waarbij leerdoelen op maat van de leerling worden geformuleerd. OVSG ontwikkelde materialen om academies te ondersteunen bij het opstarten van een IAC.
Leerlingen voor wie de brede basiszorg en verhoogde zorg niet volstaan, komen in aanmerking om een individueel aangepast curriculum (IAC) te volgen. De leerling moet daarvoor over één van volgende attesten beschikken:
Binnen een IAC, is het mogelijk dat de leerling:
Wil je graag meer lezen over het IAC in het deeltijds kunstonderwijs, dan vind je hier de link naar het decreet deeltijds kunstonderwijs (art. 52) en de omzendbrief ‘leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het deeltijds kunstonderwijs’.
Hieronder vind je een voorbeeld van een mogelijk sjabloon voor een IAC-plan dat je in de academie kan gebruiken. Daarnaast is er ook een IAC-schrijfwijzer die je helpt om het sjabloon in te vullen of om zelf een IAC op te stellen. Zowel het IAC-plan als de IAC-schrijfwijzer volgen de fasen van de cyclus van handelingsplanning en ondersteunen de transparantie naar alle betrokkenen.