Een leerling met een IAC verslag van het CLB kan onderwijs volgen in het buitengewoon onderwijs of het gewoon onderwijs. Een IAC is een curriculum waarbij leerdoelen op maat van de leerling worden geformuleerd. OVSG ontwikkelde materialen om scholen en academies te ondersteunen bij het opstarten van een IAC.
De schrijfwijzer is de leidraad om het sjabloon autonoom in te vullen en tot een concreet IAC te komen. Het sjabloon volgt de fases van de cyclus van handelingsplanning en ondersteunt de transparantie naar alle betrokken partijen. Naast de schrijfwijzers en sjablonen voor scholen in het leerplichtonderwijs vind je hier ook de sjablonen voor het deeltijds kunstonderwijs.
De checklist is een reflectie-instrument met het oog op de kwaliteitscontrole van het opgestelde IAC-plan.
Daarnaast is er ook een document om te reflecteren over de handelingsplanmatige aanpak van het IAC.
Met de verzamel- en inspiratielijst formuleer je de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling en de leerkracht.
Bij het opstarten van een IAC is een grondige beeldvorming essentieel. Het doel van deze mindmap is om allerlei facetten van de beginsituatie onder de aandacht te brengen. De reflectie over deze facetten levert een stevige basis om het IAC verder vorm te geven.
De afweging of aanpassingen al dan niet redelijk zijn, gebeurt op basis van wettelijk voorgeschreven criteria.
Ook het organisatiekwadrant voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften helpt bij het vormen een brede beeldvorming.
De school voor gewoon onderwijs heeft de regie over het totale onderwijsleerproces van alle leerlingen en coördineert de samenwerking met alle partners. De school voert, samen met haar partners, een geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding.
Dit omvat vier begeleidingsdomeinen: onderwijsloopbaan, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg.