In scholen en academies krijgen alle leerlingen optimale onderwijskansen. We stellen hoge verwachtingen in alle leerlingen voor alle doelen. Inclusief onderwijs staat of valt met een sterke samenwerking met tal van partners. OVSG gaat uit van vijf krachtlijnen om inclusief leren en leven mogelijk te maken.
De samenleving is divers, dat is een realiteit. Iedereen heeft zichtbare en onzichtbare identiteitskenmerken zoals taal, gender, beperkingen, sociale vaardigheden, politieke overtuigingen en opleiding. Elke mens is uniek en bevindt zich op een kruispunt van verschillende identiteitskenmerken. Deze kruising van kenmerken kan leiden tot uiteenlopende ervaringen met vooroordelen, polarisatie of discriminatie. Soms wordt een specifiek kenmerk, zoals meertaligheid, overmatig benadrukt, terwijl andere even belangrijk zijn. Mensen ontwikkelen zich binnen deze verscheidenheid en bouwen een uniek leven op in relatie tot anderen (Schraepen, 2022).
Gelijkwaardige deelname aan de maatschappij, en dus aan het onderwijs, is een fundamenteel mensenrecht. België verbindt zich, net zoals veel andere landen, tot het realiseren van inclusie via verdragen zoals de Verklaring van Salamanca (UNESCO, 1994) en het VN-verdrag (2009). Een visie op inclusie van alle betrokkenen, van beleid tot de werkvloer, helpt om onze maatschappelijke ambitie en richting helder te formuleren (Struyf et al., 2024).
Duurzaam inclusief onderwijs vereist samenwerking, gezamenlijke verantwoordelijkheid en gedeeld leiderschap. Inclusie is een proces van voortdurende ontwikkeling. Positieve attitudes tegenover inclusief onderwijs en een accepterende schoolcultuur zijn daarbij fundamenteel (De Boer et al., 2023).
Het vertrouwen in de eigen bekwaamheid heeft een directe invloed op de verwachtingen die leerkrachten hebben van hun leerlingen (Leerpunt, 2025). Hoge verwachtingen sturen zowel het didactisch-pedagogisch handelen van het schoolteam als de ontwikkeling van de leerlingen.
Onderwijs dat is afgestemd op de diversiteit binnen de (klas-)groep en op de zone van de naaste ontwikkeling van de leerling(en), is per definitie inclusief en kwaliteitsvol. Het creëren van weerstand, door onderwijs aan te bieden in de zone van de naaste ontwikkeling, is een voorwaarde om tot leren te komen (Wienen, 2024). Het wegnemen van die weerstand verlaagt de verwachtingen en belemmert de ontwikkeling.
Inclusie is een veelgelaagd thema dat samenwerking vereist met partners uit verschillende beleidsdomeinen, disciplines, achtergronden en ervaring. Door samen te werken met lokale partners kunnen we een inclusieve en toegankelijke gemeenschap creëren die sociale integratie en participatie verhoogt (Sergeant & De Vries, 2023).