Het Rad voor Kansenbevordering helpt je als school- en academieteam een kwalitatieve analyse te maken van het huidige (kans)armoedebeleid of gelijke-onderwijskansenbeleid. Met de reflectievragen krijg je vanuit meerdere invalshoeken zicht op de groeikansen.
De handleiding maakt een onderscheid tussen (kans)armoede en kansenbevordering. Onder (kans)armoede begrijpen we financiële armoede, generatiearmoede, culturele armoede en taalarmoede. Kansenbevordering zien we als een positievere benadering en daagt het school- en academieteam uit om extra kansen te bieden aan deze leerlingen.
De reflectievragen zijn onderverdeeld in 4 domeinen.
Sinds schooljaar 2021-2022 is het deel van de werkingsmiddelen, gebaseerd op leerlingenkenmerken, gekleurd. Scholen moeten die middelen verplicht aanwenden in het kader van het gelijke-onderwijskansenbeleid van de school.
Met deze leidraad reiken we handvatten aan om de voorbereiding op het uitbouwen van een kwaliteitsvolle GOK-werking te kunnen aanvatten en kwaliteitsvol uit te rollen.