Welke kaders ondersteunen je om het beleid op leerlingenbegeleiding te ontwikkelen, implementeren en evalueren? Bekijk ook het praktijkvoorbeeld van GBS De Vlindertuin.
Met dit instrument kunnen schoolteams reflecteren over de uitwerking en de implementatie van het decreet leerlingenbegeleiding.
Wij reiken hiermee handvatten aan om de kwaliteit van het beleid op leerlingenbegeleiding te versterken.
Het deeltijds kunstonderwijs is niet opgenomen in het decreet leerlingenbegeleiding. Toch biedt het decreet heel wat inspiratie over leerlingenbegeleiding in de academies
Het zorgcontinuüm geeft handvatten aan scholen om zorg voor leerlingen kwaliteitsvol uit te bouwen.
Fase 0 - brede basiszorg
Fase 1 - verhoogde zorg
Fase 2 - uitbreiding van zorg en IAC/OV4
Fase 0 – brede basiszorg
Fase 1 – verhoogde zorg
Fase 2 – individueel aangepast curriculum
Handelingsgericht werken biedt een gezamenlijk kader voor wie betrokken is bij het zorgbeleid op school: schoolteam, pedagogische begeleidingsdienst, CLB en eventuele externen.
Handelingsgericht werken vertrekt vanuit zeven uitgangspunten.
Gbs De Vlindertuin uit Borsbeke krijgt pluimen van de onderwijsinspectie voor haar sterke brede basiszorg. De gekleurde middelen zet deze school weloverwogen in, steeds in de klas. Ze vertrekken vanuit brede beeldvorming en passen het IKZ-model toe.
Het gezamenlijke verhaal, de gedragen visie, de growth mindset en leerlingen in hun krachten zetten, zijn de grote sterktes van de Vlindertuin. Directeur Els Durpel en de zorgcoördinatoren vertellen.
Dit document is een inspiratiebron en analyse-instrument dat kan gebruikt worden in begeleidingen om samen met de school te reflecteren over de zorgwerking i.f.v. een passende begeleiding voor elke lerende met het oog op optimale ontwikkelingskansen én in het bijzonder leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.