Kaders en praktijk voor leerlingenbegeleiding

Welke kaders ondersteunen je om het beleid op leerlingenbegeleiding te ontwikkelen, implementeren en evalueren? Bekijk ook het praktijkvoorbeeld van GBS De Vlindertuin.

Implementatie van het decreet leerlingenbegeleiding

Met dit instrument kunnen schoolteams reflecteren over de uitwerking en de implementatie van het decreet leerlingenbegeleiding.
Wij reiken hiermee handvatten aan om de kwaliteit van het beleid op leerlingenbegeleiding te versterken.

Reflecteren over het beleid op leerlingenbegeleiding

Het deeltijds kunstonderwijs is niet opgenomen in het decreet leerlingenbegeleiding. Toch biedt het decreet heel wat inspiratie over leerlingenbegeleiding in de academies

Beleid op leerlingenbegeleiding in deeltijds kunstonderwijs
Prodia

Het zorgcontinuüm

Het zorgcontinuüm geeft handvatten aan scholen om zorg voor leerlingen kwaliteitsvol uit te bouwen. 

Partners binnen de fasen van het zorgcontinuüm

Fase 0 - brede basiszorg

  • voor alle leerlingen
  • regie bij school
  • CLB signaalfunctie
  • PBD ondersteunt op vraag
  • Leersteuncentrum biedt schoolteamgerichte leersteun

Fase 1 - verhoogde zorg

  • voor enkele leerlingen
  • regie bij school
  • CLB consultatieve leerlingenbegeleiding
  • PBD ondersteunt op vraag
  • Leersteuncentrum biedt schoolteamgerichte leersteun

Fase 2 - uitbreiding van zorg en IAC/OV4

  • voor individuele leerling
  • regie bij CLB voor handelingsgericht traject/​externe hulp
  • school blijft sterk betrokken
  • PBD ondersteunt op vraag
  • Leersteuncentrum biedt kwaliteitsvolle leersteuntrajecten voor leerlingen met een verslag gemeenschappelijk curriculum, verslag individueel aangepast curriculum of verslag opleidingsvorm 4
Individueel aangepast curriculum opstarten
Zorgcontinuum DKO

Aangepaste versie zorgcontinuüm voor DKO

Fase 0 – brede basiszorg

Fase 1 – verhoogde zorg

  • Gemeenschappelijk curriculum met pedagogische of schoolorganisatorische aanpassingen
  • Gemeenschappelijk curriculum met aangepast lessenrooster (mits verantwoordingsdocumenten)

Fase 2 – individueel aangepast curriculum

  • Mits verantwoordingsdocumenten
Intakegesprekken organiseren in deeltijds kunstonderwijs
Uitgangspunten handelingsgericht werken

Handelingsgericht werken

Handelingsgericht werken biedt een gezamenlijk kader voor wie betrokken is bij het zorgbeleid op school: schoolteam, pedagogische begeleidingsdienst, CLB en eventuele externen.

Handelingsgericht werken vertrekt vanuit zeven uitgangspunten.

  1. Handelingsgericht werken is doelgericht
  2. Handelingsgericht werken gaat om wisselwerking en afstemming.
  3. Onderwijs- en opvoedingsbehoeften staan centraal.
  4. Leerkrachten maken het verschil, ouders doen er evenzeer toe.
  5. Positieve aspecten van leerlingen, leerkrachten en ouders zijn van groot belang.
  6. De betrokkenen werken constructief samen.
  7. De werkwijze is systematisch en transparant.
Handelingsgericht werken in deeltijds kunstonderwijs

Praktijkvoorbeeld leerlingenbegeleiding

Gbs De Vlindertuin uit Borsbeke krijgt pluimen van de onderwijsinspectie voor haar sterke brede basiszorg. De gekleurde middelen zet deze school weloverwogen in, steeds in de klas. Ze vertrekken vanuit brede beeldvorming en passen het IKZ-model toe.

Het gezamenlijke verhaal, de gedragen visie, de growth mindset en leerlingen in hun krachten zetten, zijn de grote sterktes van de Vlindertuin. Directeur Els Durpel en de zorgcoördinatoren vertellen.

Wegwijs in zorgknooppunten

Dit document is een inspiratiebron en analyse-instrument dat kan gebruikt worden in begeleidingen om samen met de school te reflecteren over de zorgwerking i.f.v. een passende begeleiding voor elke lerende met het oog op optimale ontwikkelingskansen én in het bijzonder leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Verdiep je verder