Beleid op leerlingenbegeleiding in deeltijds kunstonderwijs

Het decreet deeltijds kunstonderwijs (2018) verzekert het recht op een artistieke opleiding voor leerlingen met een beperking. Het referentiekader onderwijskwaliteit (rOK) vertrekt van dezelfde gedachte: leerlingenbegeleiding is er voor alle leerlingen. 

OVSG wil academies ondersteunen bij het uitwerken van een beleid op leerlingenbegeleiding. 

Leerlingenbegeleiding, zorg en inclusie zijn een must. Alle leerlingen hebben recht op kwaliteitsvol onderwijs. De weg daarnaartoe ligt echter open. Academies krijgen een grote autonomie om wat leerling en leraren nodig hebben op elkaar af te stemmen. Academies kiezen zelf waardoor ze zich willen laten inspireren om dat waar te maken. Ze kijken zelf wat werkt in hun context en wie of wat ze daarvoor nodig hebben (Van De Putte).

Het referentiekader onderwijskwaliteit (rOK) vertrekt van eenzelfde gedachte: leerlingenbegeleiding is er voor alle leerlingen. In het rOK worden de verwachtingen over een beleid op leerlingenbegeleiding duidelijk.

  1. Het schoolteam geeft de begeleiding vorm vanuit een gedragen visie en systematiek en volgt de effecten van de begeleiding op.
  2. Het schoolteam biedt begeleiding op het vlak van leren, de leerloopbaan, sociaal-emotionele ontplooiing en fysiek welzijn.
  3. Het schoolteam biedt elke lerende een passende begeleiding met het oog op gelijke onderwijskansen.
  4. Het schoolteam geeft de begeleiding vorm samen met de lerende, de ouders of thuisomgeving en andere relevante partners.

We werkten een leidraad uit met de doorvertaling van het decreet leerlingenbegeleiding naar het deeltijds kunstonderwijs. Deze inzichten ondersteunen de manier waarop academies de kwaliteitsverwachtingen uit het rOK en de verwachtingen uit het decreet deeltijds kunstonderwijs kunnen waarmaken.

De leidraad helpt academies om hun eigen beleid op leerlingenbegeleiding uit te werken en weer te geven. Onderstaande rubrieken komen aan bod.

  • afstemming op het artistiek-pedagogisch project, de leerlingenpopulatie en de context
  • visie uitwerken op leerlingenbegeleiding en zorg
  • geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding vanuit een zorgcontinuüm

Beleid op artistieke en cognitieve begaafdheid

Niet alleen leerlingen die het moeilijker hebben of zwakker presteren, maar ook artistiek of cognitief sterk begaafde leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften. Het is belangrijk om ook hun noden te (h)erkennen en hier met een aangepast aanbod op in te spelen. Want ook voor hen moet het onderwijs voldoende uitdagend zijn.

Inzetten op de noden van artistiek of cognitief (hoog)begaafde leerlingen doe je als leerkracht op de eerste plaats vanuit de brede basiszorg die je voor alle leerlingen voorziet. Volstaat deze zorgbrede aanpak voor de (hoog)begaafde leerlingen niet, dan kan je een stap verder gaan in het zorgcontinuüm en binnen de verhoogde zorg de nodige ondersteuningsmaatregelen voorzien.

Deze leidraad helpt academies om hun eigen beleid op artistieke en cognitieve begaafdheid uit te werken, en dat als deel van het bredere beleid op leerlingenbegeleiding. Ook reiken we concrete acties binnen de 4 begeleidingsdomeinen – leerloopbaanbegeleiding, leren en studeren, sociaal-emotionele ontplooiing en fysiek welzijn – aan.

Heb je een vraag?

Elke Couvreur
02 506 50 73
Elke couvreur