Het decreet leerlingenbegeleiding bepaalt dat sinds 1 september 2018 elke school verplicht een beleid op leerlingenbegeleiding moet ontwikkelen, implementeren en evalueren. Dit geïntegreerde beleid omvat vier begeleidingsdomeinen: onderwijsloopbaan, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren, preventieve gezondheidszorg.
Het decreet leersteun is in werking sinds 1 september 2023 en gaat voor kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs door het versterken van de brede basiszorg en verhoogde zorg.
Het decreet op leerlingenbegeleiding is van toepassing op het basis-, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding.
Het decreet regelt de manier waarop CLB’s leerlingen begeleiden binnen vier specifieke domeinen: onderwijsloopbaan, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg. Daarnaast bepaalt de regelgeving de rol die het CLB en de school hierin opnemen. De regie ligt in handen van de school.
Welke kaders ondersteunen je om het beleid op leerlingenbegeleiding te ontwikkelen, implementeren en evalueren? Bekijk ook het praktijkvoorbeeld van GBS De Vlindertuin.
Het decreet deeltijds kunstonderwijs (2018) verzekert het recht op een artistieke opleiding voor leerlingen met een beperking. Het referentiekader onderwijskwaliteit (rOK) vertrekt van dezelfde gedachte: leerlingenbegeleiding is er voor alle leerlingen.
OVSG wil academies ondersteunen bij het uitwerken van een beleid op leerlingenbegeleiding.
Het tweede semester is de tijd van de aanmeldings- en inschrijvingsperiodes, zowel voor kleuter- en basisonderwijs als voor secundair onderwijs. Ouders kunnen bij CLB-medewerkers terecht voor hulp en ondersteuning. Het is belangrijk dat je als medewerker goed op de hoogte bent van de juiste procedures in de verschillende scholen, LOP-regio’s en niet-LOP-regio’s. Gebruik de informatie en tips om kansen te bevorderen.
Het Rad voor Kansenbevordering helpt je als school- en academieteam een kwalitatieve analyse te maken van het huidige (kans)armoedebeleid of gelijke-onderwijskansenbeleid. Met de reflectievragen krijg je vanuit meerdere invalshoeken zicht op de groeikansen.