Met het oog op kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding, is het zinvol om met iedere leerling een intake te doen. Een sjabloon helpt je om dit gestructureerd aan te pakken.
Het intakesjabloon ‘brede basiszorg’ kunnen de leerling en ouders kunnen thuis invullen of bij voorkeur mondeling (bijvoorbeeld bij inschrijving). We adviseren elke leerkracht om het intakedocument van zijn leerling door te nemen. Ook kan het document een aanleiding zijn om verder in gesprek te gaan met de leerling, al dan niet samen met de ouders.
Voor sommige leerlingen kan de academie gemotiveerd afwijken van de lessenroosters en de evaluatieorganisatie. Zo kunnen leerlingen met een verhoogde zorgnood het gemeenschappelijk curriculum volgen. Je hebt dan één van onderstaande documenten nodig.
Ook als een leerling niet over één van deze documenten beschikt, kan de academie verhoogde zorg bieden. Denk daarbij aan pedagogisch-didactische aanpassingen zoals differentiatie, remediëring, compensatie of dispensatie. Ook schoolorganisatorische aanpassingen zijn mogelijk.
Een individueel aangepast curriculum of IAC is een curriculum waarbij leerdoelen op maat van de leerling worden geformuleerd. OVSG ontwikkelde materialen om academies te ondersteunen bij het opstarten van een IAC.
Om in aanmerking te komen voor een IAC heb je één van onderstaande documenten nodig.
Lees meer over het opstarten van een individueel aangepast curriculum.