Handelingsgericht werken maakt effectief onderwijs en effectieve leerlingenbegeleiding concreet, zodat onderwijsprofessionals beter met overeenkomsten en verschillen tussen leerlingen kunnen omgaan. Werk je handelingsgericht, dan focus je op succeservaringen voor alle leerlingen in de academie.
Handelingsgericht (samen)werken kent 7 uitgangspunten (Pameijer, Denys, Timbremont en Van de Veire, 2018).
Van ‘wat een leerling heeft of is’ naar ‘wat een leerling nodig heeft om’.
De onderwijsbehoeften kunnen zich richten op volgende elementen.
Vertaal deze behoeften in termen van wat de leerling nodig heeft.
Vertaal deze leerlingkenmerken naar behoeften. Ga na wat wenselijk is en wat haalbaar is.
Verandert de leerkracht of ouder, dan verandert de leerling … En omgekeerd.
Ga na wat de leerkracht nodig heeft om de gewenste aanpak te bieden.
Aandacht voor positieve aspecten vormt de motor tot verandering.
We praten vooral met elkaar en zo weinig mogelijk over elkaar.
Zonder doelen geen koers en geen waardevolle feedback.
Elke handeling en elke stap wordt ondernomen in functie van een afgesproken doel. Doelen zijn de eerste stap bij het formuleren van onderwijsbehoeften, en dat voor de klas, voor subgroepjes en voor de individuele aanpak van leerlingen. Doelen geven aan waar we naartoe willen en bepalen welke informatie nodig is om efficiënt te handelen. Bovendien worden ze gebruikt om de aanpak regelmatig te evalueren (Toppunt Gent, 2021).
We zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen.